Auto trke

Nacionalna klasa ponovo vozi

Posle nešto više od 20 godina od kako su poslednji put vozili Jugoslovenskim stazama, legendarni Fića ponovo se vraća na trkališta. Iako se dosta pričalo da li je to izvodljivo, članovi Beogradskog Udruženje Fićista dali su sve od sebe da se to i ostvari. Revijalnom vožnjom na Mišeluku i Ušću 2014. godine videlo se oduševljenje kod posetilaca i publike kada se dobro prepoznatljivi zvuk Fiće ponovo nađe na stazi.

Tom prilikom kontaktirali smo Peđu MiIlosavljevića, predsednika ovog udruženja, kako bi nam detaljno opisao sve ono što je vezano za Fićin povratak.

Kako je nastao BUF i kako se rodila ideja da se legendarni Fića ponovo nađe na stazama?

Beogradsko Udruženje Fićista – BUF je osnovano u septembru 2014. godine, kao proizvod objedinjavanja aktivnosti, i zbog želje da se promoviše Fića kao vozilo od nacionalnog značaja, spomenik nacionalne tehničke kulture i brend sa prostora Srbije i ex Jugoslavije, na organizovan i planski način. Neposredan povod za osnivanje je bila najavljena poseta kolega Fićista iz Hrvatske, što je ubrzalo odluku da osnujemo Udruženje, kako bi smo mogli zvanično da nastupimo kod institucija i sponzora u smislu organizovanja skupa. Skup je održan prvog vikenda u oktobru 2014. godine i poklopio se sa održavanjem treninga za trku na Ušću (izložba Fića je bila organizovana na platou ispred TC Ušće), što smo iskoristili višestruko.

Fiće su revijalno provozane po stazi, a to je bila vrlo zapažena promocija onoga što mi radimo, poslužilo je i organizatoru trke u smislu animacije posetilaca i naši gosti su takav vid programa prihvatili sa oduševljenjem. Ta revijalna vožnja je ostavila dubok utisak na sve (i danas se još priča o tome) i na zabavi posle zvaničnog dela skupa, u neobaveznom razgovoru sa gostom iz Nemačke, on je predložio da to postane neka vrsta tradicije i da se podigne na viši nivo. Nekoliko dana posle skupa je održan sastanak predsedništva Udruženja, na kome smo analizirali rezultate skupa i tada je odlučeno da pokušamo da organizujemo neku vrstu Fića kupa, ukoliko postoje ikakve mogućnosti za to.

Kako je na sve to gledao matični savez SAKSS i kakve su bile reakcije i odziv vlasnika Fića da se ponovo priključe trkama?

Posle opsežnog istraživanja i raspitivanja, otišli smo u Savez (SAKSS), gde smo naišli na podršku predsednika Saveza Dejana Čolovića i člana tehničke komisije Milivoja Kocića, koji je mnogo pomogao u izradi tehničkog pravilnika za Kup Fića,a i savetima oko ključnih stvari, kao i gospodin Dimitrije Đani Ilić. Od kraja zime smo intezivno i naporno radili na pripremi takmičenja, što je uključivalo i pozive potencijalnim takmičarima i potragu za sponzorima. Prvobitno su reakcije bile pozitivne i veliki odziv, da bi se do trke na Ušću sve svelo na tri takmičara i jednog privatnog sponzora, kolege Fićiste, koji je prvobitno i predložio trke i pokrenuo čitavu stvar. Ispostavilo se da su finansije veliki problem, kako organizatorima (BUF), tako i takmičarima.

Da bi se Fiće takmičile u današnje vreme, potrebno je dosta prepravki kao i da se poštuje maksimalno homologacija, kada je u pitanju bezbednost i zaštitna oprema. Kako ste to rešili?

Tehnički pravilnik za Fića Kup je donešen posle dugotrajnog razmatranja i savetovanja sa iskusnijim ljudima iz auto sporta i u njemu su naglašene bezbedonosne stavke. Jedna od tih stavki je potpuni bezbedonosni kavez , koji mora biti zavaren za karoseriju trkačkog vozila, jer je ideja da se vozilo namenski pripremi za trke, što isključuje korišćenje u redovnom saobraćaju, a to je naišlo na negativan stav kod potencijalnih takmičara.

Osim toga, tehnički pravilnik propisuje i druge stvari, naročito u vezi pripreme motora vozila, ograničavajući dozvoljene prepravke, što je takođe naišlo na negativan stav, naročito kod starijih takmičara. Imali smo dosta problema da objasnimo ljudima, da je ideja Kupa da sva vozila budu što je više moguće ujednačena, a da se rezultati postižu na osnovu vozačke veštine. To je, takođe, vezano i sa finansijama, jer su delovi za izradu motora visokih performansi nedostupni i izuzetno skupi, a u smislu popularizacije auto sporta i Fiće, to je kontraproduktivno, uzimajući u obzir situaciju u našoj zemlji. Iz razloga dostupnosti, odlučili smo se za upotrebu motora 903 ccm (Yugo 45), a pritom ti motori su nešto jači od originalnog Fićinog motora i stoga dodaju na atraktivnosti same trke.

Naravno, shodno tome, dozvolili smo upotrebu kočionih diskova, umesto standardnih doboša na prednjem trapu, kao i upotrebu nezavisnog vešanja, jer osim poboljšanja performansi, to poboljšava i ukupnu bezbednost na stazi. Ostalo u vezi bezbednosti je prema opštem pravilniku SAKSS-a, odnosno, kako propisuje FIA i uključuje homologirana sedišta/kadice, potpunu opremu za vozača, folije na staklima itd.

S obzirom da je delova jako malo za Fiću, kako prilagođavate vaše ljubimce potrebama trka da bi oni bili uvek top spremni i imali problema sa nabavkom delova?

Dostupnost delova smo imali na umu pri izradi tehničkog pravilnika, a pritom su delovi karoserije za Fiću najveći problem. Izuzetno su skupi, naročito u poređenju sa modernim vozilima i ima ih jako malo. Ostali delovi, naročito mehanike, su dostupni u prodavnicama auto delova, iako ne kao ranije. BUF nastoji da obezbedi potrebne delove svojim takmičarima, a pregovaramo i sa snabdevačima u smilu sponzorstva.

I za kraj, planovi BUF-a za dalje kada su u pitanju trka Fića?

Do danas, a zvanično postojimo samo 10 meseci, uspeli smo da organizujemo dva međunarodna skupa i pokrenemo Fića Kup, odnosno da vratimo Fiću na trkačku stazu. Posetili smo, osim domaćih, više internacionalnih skupova u inostranstvu i ostvarili značajne kontakte, koji nam mogu pomoći u ovome što radimo. Pri tom smo, bar malo, popravili negativan imidž koji naša zemlja još uvek ima u inostranstvu, trudeći se da kontakte na ličnoj osnovi, koji su ostavili dobar utisak, podignemo na viši nivo, što će se, nadamo se, pokazati u predstojećem periodu.

Ove godine se obeležava 60-a godišnjica od početka proizvodnje Fiće (sklapanje Fiće je počelo iste godine , kada je započeta proizvodnja Fiata 600), kao i 30-a godišnjica od prestanka proizvodnje. Stoga, cela sezona je ispunjena događajima, koji podsećaju na Fiću i šta je on značio generacijama Jugoslovena. Zbog prilično popunjenog kalendara događajima koji su vezani za Fiću, ove godine smo se koncentrisali na Fića Kup i organizaciju dva velika međunarodna skupa (prvi je bio u aprilu, označavajući početak sezone proslave 60-e godišnjice Fiće), od čega je ovaj drugi, predstojeći, skup vrlo značajan. Taj skup će biti organizovan u Beogradu 25/26/27 septembra, a glavni dan je 26.09. Taj skup označava završetak 60-e godišnjice Fiće i na njemu očekujemo preko 100 Fića iz Srbije, regiona i Evrope. Skup organizujemo u saradnji sa Udruženjem Istoričara Automobilizma iz Beograda (oni to organizuju već nekoliko godina) i Muzejem Istorije Jugosavije, a planiramo da za vreme trajanja skupa posetimo i neke lokacije od kulturno-istorijskog značaja u gradu, promovišući turizam kod nas, što je, između ostalog, jedan od vidova delovanja našeg Udruženja.

Poslednji dan skupa je rezervisan za sportske aktivnosti sa Fićom, odnosno, odlazak na karting stazu, gde vozači mogu pokazati svoje umeće, ili jednostavno, da uživaju u aktivnoj vožnji svog ljubimca. Ovaj sportski aspekt skupova je naišao na jako dobar prijem kod kolega Fićista, posle vožnje po stazi Ušće u oktobru prošle godine i posle beogradskog aprilskog skupa, kada smo prvi put upotrebili karting stazu u svrhu animacije gostiju, tako da su kolege iz Hrvatske prihvatile tu ideju i na njihovim skupovima. U sportskom smislu , iako je početak Fića kupa bio težak i skroman (samo tri takmičara na stazi na Ušću u junu), za predstojeću kružnu trku na Ušću ćemo imati 7 ili 8 takmičara u Fića Kupu, imaćemo revijalnu vožnju po stazi pre početka trke, sa većim brojem Fića, a poslastica za ljubitelje je učešće 5 Abarth-a iz Nemačke i jednog iz Slovenije, koji će za ovu priliku voziti revijalno, zajedno sa takmičarima iz Fića Kupa.

Pojava Abarth-a na Ušću, prvi put posle 1975. godine je najava nečega što ćemo pokušati da uradimo za sledeću godinu: pokretanje Historic Kupa, sa najmanje 2-3 trke, koji bi se bodovao za CEZ, jer su se o tome raspitivali prijatelji iz Nemačke. Pokušali smo da animiramo Italijanski Istorijski Savez da i oni pošalju nekoliko takmičara sa Abarth-ima, ali nismo dobili nikakav odgovor. Podršku nam pruža i Srpski Savez za Istorijska Vozila, čiji smo članovi, koji je punopravni član FIVA-e, pa se nadamo da ćemo preko njihovih kontakata uspeti da nešto uradimo u smislu međunarodne podrške za Historic Kup u Srbiji.

Za sledeću godinu, osim navedenog, očekujemo da će Fića Kup biti još brojniji (u ovom trenutku se sprema najmanje 6 Fića po našoj homologaciji) i da započnemo ozbiljnije i više da se bavimo ostalim aspektima našeg delovanja, kao što su promocija turizma kod nas (organizovanje mini skupova po celoj Srbiji, ili mini relija , sa posetama turističkim destinacijama, koje su manje eksponirane i poznate, a po kvalitetu ne zaostaju za najpoznatijim) i veće angažovanje u promociji bezbednosti u saobraćaju (radionice , škola vožnje u Fići…) i promociji kulturno tehničkog nasleđa.

Predrag Grujić

Peđa se timu priključio neposredno po osnivanju. Razvoj sajta podstiče kroz vesti i fotografisanje domaćeg auto i karting šampionata, jer kao nekadašnji vozač malog N-a ima najsvežije informacije.

Video