Auto trke Priče iz boksa

FIAT Abarth 1000 TCR Jovice Milovanovića

FIAT Abarth 1000 TCR je najpoznatiji trkački automobil u klasi turističkih, touring, automobila, ikada. I najbolja transformacija jednog malog, ali odlično konstruisanog, velikoserijskog automobila, FIAT 600, u vrhunski takmičarski autmobil, FIAT Abarth 850 TC, odnosno FIAT Abarth 1000 TC, kasnije TCR.

Svoje takmičarske godine proživeo je 60’ i 70’ godina prošlog veka, zlatne godine takmičenja turističkih automobila. Sama ideja takmičenja turističkih automobila je začeta 60’ godina prošlog veka kako bi se omogućila relativno jeftina, a masovna takmičenja automobila zasnovanih na velikoserijaskim automobilima, Kup Evrope za turističke automobile. Sada je ova ideja, čini se, potpuno izokrenuta. Međunarodna automobilska federacija (FIA) je, tada, odredila pravila za automobile, klase prema zapremini motora, minimalan broj proizvedenih automobila, minimalne težine, minimalno rastojanje od tla, upotreba aluminijuma, upotreba pleksiglasa, prepravke,… Doduše, uvek je bilo sumnji u pravilno izvršenu homologaciju pojedinih automobila, Alfa Romeo GTAm na primer, pa i FIAT Abarth 1000 TCR.

IMG_6775

U bivšoj Jugoslaviji bilo je relativno puno vozača koji su se takmičili na automobilu FIAT Abarth 1000 TCR, ali su nakon zavržene takmičarske karijere odjednom svi nestali. Pričalo se da ih je sve pokupovao, sada pokojni, Đani Šverko, prvi naš vozač koji ga je i doneo u Jugoslaviju. Jednom prilikom sam ga upitao: Đani, priča se da si pokupovao sve Abarte u bivšoj Jugoslaviji. Odgovorio je: Da li se priča? Priča se – rekao sam mu. Onda je to tačno – završio je Đani.

Ipak, ispostavilo da nisu svi nestali. Pojavio se FIAT Abarth 1000 TCR koji je vozio Jovica Milovanović.  Na trci u Kraljevu 1978. godine Jovica Milovanović je izleteo sa staze i oštetio automobil. Šteta je bila tolika da je Jovica odlučio da ne popravlja automobil i njegov motor je prodao kupcu iz Nemačke.

IMG_6783

Jovica Milovanović je vozio i formulu super VW. U toku takmičenja uvek je bilo sitnih oštećenja na plastičnim delovima formule koje je Jovica popravljao kod prvog plastičara u Beogradu koji je radnju za reparaciju plastičnih branika otvorio na Senjaku. Jovica se sa njim prebio i ostavio mu automobil.

Od tog plastičara 2006. automobil je otkupio naš prijatelj Bora. Automobil je bio zazidan u jednoj prostoriji čiji zidovi su morali da budu delimično porušeni da bi se automobil uz pomoć dizalice mogao izvući napolje. Odlučio je da se havarisana karoserija ne popravlja. Bora je kupio jednu od Fiće, koju mu je prema originalnoj Abartovoj, vešanje, stranice, uredio prijatelj, inače zaposlen na aerodromu u Batajnici. Prednje stranice nisu izvučene tako visoko kao što je to bio slučaj na takmičarskom automobilu, već kao što je to bio slučaj na drumskoj verziji ovog automobila. Stara karoserija je završila na Ada Huji.

IMG_6794

Originalni 5-to brzinski menjač je već ranije prodat nekim dečacima, za male pare. Navodno je automobil vožen sa motorom iz automobila FIAT 125 Special, za menjač snažniji nego što može da izdrži, pa je došlo do kvara. Bora je sa njima u dugogodišnjim neuspešnim pregovorima da ga po višestruko većoj ceni otkupi.

Bora je sve delove sa starog Abarta perbacio na „novu“ školjku, veliki prednji hladnjak, prednje i zadnje večanje, 4 disk kočnice sa Girling klještima, zadnje plastične stranice, dva vozačka sedišta, instrument tablu, upravo se sprema da izbuši rupu na prednjij haubi za veliki čep za veliki originalni rezervoar za gorivo,…

Kod radova na automobilu puno su mu pomogli Jovica Milovanović, Buca Isakov, Draguljče,…

Za sada, motor je sa automobila Autobianchi A 112, dvostruki karburator, 4-tvoro brzinski menjač sa Fiće. Felne su BWA, originalne magnezijumske Campagnolo su negde u Beogradu, potraga za njima još traje. Rad na automobilu se nastavlja.

IMG_6807

Na IV godišnjem skupu Udruženja istoričara automobilizma održanom 4. aprila 2010. na kome je predstavljena knjiga Nebojše Đorđevića, predsednika Udruženja, Velika nagrada Beograda 1967 – 1969 i na kome se okupio veliki broj automobilista iz bivše Jugoslavije, Jovica Paliković, Sead Alihodžić, Robet Lang, Marjan Kulundžić, Bora je pokazao fotografije svog automobila Đani Šverku. Ovaj je bio zainteresovan da ga otkupi od Bore, ali mu je on rekao da nije na prodaju. Inače, godišnji skup Udruženja istoričara automobilizma se, tradicionalno, održava u mesecu aprilu na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu.

Čućemo, kasnije, i priču Jovice Milovanovića o ovom automobilu.

IMG_6798

Autor: Ljubomir Ivanović

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video