“Želim da uništim granice između mene i ljudi” Dame i Gospodo: Franco Morbidelli (ne baš prosečan MotoGP trkač)

Ove godine, MotoGP je u poslednjih pet rundi posetio Španiju (dvaput), Japan, Australiju i Maleziju, a samo jedan vozač iz sve tri Grand Prix klase, penjao se na podijum u svakoj ot tih trka. Dvadesetjednogodišnji Estrella Galicia 0,0 Marc VDS zvezda Franco Morbidelli luta u kompaktnom timu, po sunčanoj Valensiji, na zatvaranju sezone 2016. Usijano tlo, tanjiri prepuni hranom i frižideri puni hladnih napitaka koji otklanjaju žeđ.

Naizgled se vrlo dobro uklapa – Franco je delom (pola) italijanskog porekla, a visoko je pozicioniran član Rossijeve VR46 Akademije; razotkriven dragulj sledeće generacije moto trkača. To predstavlja izazov za #21 da se istakne u svetu njegovih dobrostojećih saradnika, zemljaka i španskih kidača gde su se pravili rekordi u krugovima u Moto3 ai Moto2 kategorijama, da dostigne svoj vrhunac i u MotoGP-u. Morbidelli  je već stvorio sebi ime, ne samo zahvaljujući neverovatnoj drugoj polovini 2016-te u Moto2, gde je bio jedan od osvajača najviše poena (kad je zamalo ispustio treće mesto u poretku šampionata, uglavnom zbog lošijeg starta),  već i zahvaljujući uzbudljivom stilu vožnje, laganog držanja, što je neobično za tu njegovu starosnu grupu.

0080_p08_morbidelli-2016

Morbidelli želi da hoda po Ricardo Tormo stazi u Valensiji, a takođe je rekao da ima još jednu medijsku obavezu, pre nego što špansko sunce obasja jutro pre Grand Prix-a.  Seo je da pregovara oko intervjua –  proces na koji mora da se navikne, obzirom da njegov sportski uspeh sve više raste –  a kako se razgovor nastavljao, on je bio sve više zagrejan. Pre nego što smo i trepnuli, sjajnih 25 minuta je proletelo, a Tavullia rezident  nije imao baš puno vremena. Franco ima u sebi mladalačko samopouzdanje, uprkos tvrdnjama drugih da je “nesiguran”, a on evidentno nema neodumica po pitanju svoje karijere…  Ali, tu je takođe i stepen nevinosti. Morbidelli je relativno nov u MotoGP svetu, koji može da uništi, ali i da nagradi svojim napretkom. Njemu mora i da se slegne uzbuđenje usled njegove prve Grand Prix poebede, ali nakon dve kampanje i devet nastupa na govornicama, definitivno je spreman za velika vremena. 2016 Moto2 Svetski Šampion, Johann Zarco,  je javno dao zeleno svetlo Francovoj šansi za još uzbudljivih akcija u Qataru, sledećeg marta.

Sjajan uspešan period. Kako se sve to desilo?

U pitanju je balans. Našao sam balans kod kuće, sa svojim treninzima, sa svojim načinom života, takođe i sa svojim timom. Napravili smo napredak sa motorom, sa celom postavkom, kao i sa našom komunikacijom. Sve se posložilo, što nam je omogućilo da napravimo sjajne rezultate zaredom. Bili smo u mogućnosti da budemo dosledni. Sada bolje poznajemo jedni druge i sarađujemo zajedno baš dobro. ‘Našli’ smo jedni druge!

0059_p04_morbidelli-2016

Da li ste napravili neki mentalni okidač, da biste dosegli tako dobar nivo performansi?

Nije bio baš oidač, ali jeste nešto na čemu smo radili od početka godine. Napravili smo nekoliko grešaka, što mislim da je normalno, kad ste u novom timu, podržavani od strane novih ljudi. Ja sam osoba koja rešava stvari korak po korak i ne brza mnogo. Postajali smo sve bolji i bolji, ali smo onda napravili par grešaka, pa smo morali da sagledamo šta smo tačno radili… Ali, uspeli smo da se opet vratimo i sad mogu da kažem da smo konstantno blizu samog vrha.

Da li ste sportista koji voli da analizira… Razmišljaš li puno o svemu?

[osmeh] Trudim se da ne! Nekad previše razmišljanja čini da izgubiš fokus, a ključna stvar je da budeš brz na stazi, bez obzira na sve. Takođe volim da alaniziram i želim da budem dobro upućen oko toga šta se dešava ispod moje zadnjice! I pta če se deity ako napravimo neke modifikacije. U potpunosti verujem svom timu, siguran sam u to što oni rade.

0343_p18_morbidelli_2016

Da li imaš načina da pobegneš od svih tih zahteva i fokusa na trke?

Ove godine sam imao tu sreću da je prijatelj došao sa mnom na trke, što mi je pomoglo da se isključim onog trenutka kad se odradi sve u toku dana. Pričamo o svemu i svačemu, što mi pomaže da se oslobodim stresa i svega o čemu razmišljam tokom dana u paddocku.

Kao što su?

Generalno volimo sport… tako da je tu puno fudbala..

Roma ili Lazio za tebe?

Roma! Pričamo i o drugim sportovima, bilo da je golf, Olimpijada ili bilo šta drugo.

0429_r16_morbidelli-2016

Tvoj ‘posao’ je prilično uzbudljiv. Možeš li da nam objasniš kako izgleda i šta je to što te vozi?

Mislim da je to jedna od najvećoh adrenalinskih stvari koje mogu da se rade. Čim sednete na motor, taj adrenalin više ne osećate, a te brzine koje ponekad dosežete, nije nešto što radite svaki dan. Sama pomisao na to, čini da zaista uživam u ovom sportu. Naravno, nekad se pošteno namučite i nije baš uživanje, padnete i imate bolove, bez obzira morate nazad na motor, ali to je ono što ovaj sport čini baš posebnim. Razmišljanje o tome pruža dodatnu vrednost tome što radim [sa svojim životom]. Tu je uvek pritisak da se sve odradi dobro i uvek ga osećam… Ali u ovom trenutku ne baš toliko! Mislim da će pravi pritisak naići u trenutku kad moraš da se boriš da osvojiš šampionat, kad su u pitanju neki vitalni momenti sa kojima moraš da se suočiš i izboriš.

Dakle, to je moguće već sledeće godine…

Nadam se! Nekad se sa tolikim pritiskom teško izboriš, ali opet, nekad možeš i da postigneš toliko toga, zašta nisi znao ni da si sposoban.

Da li je moguće i zabavljati se na ovom nivou?

Da, ja se zaista zabavljam, naročito u poslednjim trkama, kad samo provodio sjajno vreme sa timom. Kao što sam rekao, mislim da sam našao sjajan balans, jer nisam pod velikim stresom. Opušten sam i dajem najbolje od sebe u svakom mogućem krugu i na svakom treningu. Trudim se da napredujem i popravim svaku svoju slabost… Bio je to sjajan period.

2016/04/10 - mgp - round03 - Texas -
2016/04/10 – mgp – round03 – Texas –

Kako misliš da te ljudi vide? Neki te doživljavaju kao mladog, ludog lika ili opuštenog na motoru? U ovom sportu – posebno kao Italijan – mora da je teško da napraviš svoj identitet…

Mislim da me ljudi vide kao zrelog, a ja sam takav. Ja sam miran lik. Ne brinem previše oko stvari. Moj identitet je malo u haosu zato što sam polu Brazilac, polu Italijan, a sa te italijanske strane polu sam Rimljanin, polu Pasoarac! Nemam jednostavno poreklo. Ja sam jedan veliki mešanac! To mi se sviđa. Volim da uništavam granice između mene i osobe sa kojom pričam, a jezik je sjajno sredstvo. Sa Špancem pokušavam da pričam španski, sa Francuzom francuski… Volim da se osećam blisko sa osobom sa kojom pričam.

Šta kažeš za VR46 akademiju? Kakvo je to iskustvo? Pre bih rekao da je to način života nego trening grupa…

To jeste način života. Imam sreće što živim tamo, a neki drugi vozači iz drugih oblasti moraju da dolaze u taj deo Pesara. Velika je zabava i doživljavaš to svaki dan. Treniraš i živiš za taj sport, za motor. Sve što radiš, radiš da bi došao do najvišeg nivoa na ovom mestu [MotoGP]. Dakle to je način života ali nije previše teško! Ne treniram u 6 ujutru nekoliko sati. Mi živimo i treniramo i osećaj je dobar.

2016/03/20 - mgp - round01 - Qatar -
2016/03/20 – mgp – round01 – Qatar –

Koliko dugo si tamo bio baziran?

Sada imam 21 godinu… dakle 11 godina. Tu se osećam sjajno. Volim mir, pejzaže, morsku obalu i sve te stvari. Volim da budem tamo. Misano je blizu. Uopšte je lepa oblast Italije zato što je 5 minuta odatle more i nedaleko od planina. Imate mnogo izbora: mountainbike, skijanje… Ali više volim plažu!

Imao si prilično gadnu nezgodu na motocrossu prošle godine. Koje mišljenje imaš o tom sportu sada? Da li ti je previše rižično nakon što si video šta se desilo nakon nezgode?

Volim motocross… Ali posebno posle povrede sam morao da se malo povučem. Vozim motocross od kad sam imao 11 godina; Što ustvari nije predugo. Da bi bio stvarno dobar u motocrossu mislim da moraš da počneš ranije. Da bi bio pro trkač moraš da ideš na motocross sa drugim trkačima koji su brži od tebe i desi se promena u tvom umu zato što želiš da budeš brži od njih ali nemaš veštine. Vrlo je rizično i pravim greške, ponekad možeš da završiš na zemlji sa slomljenom nogom.

Kako se to desilo?

Motor sklizne sa rampe i lose se dočeka. Skliznulo mi je stopalo i udarilo o zemlju. Još uvek volim motocross i pratim sport. Divim se tim ljudima. Sad ipak vozim ‘softcross’! Postoji staza na ranču koja nema velike skokove i nastavljam da vozim na najjednostavnije načine.

Kako pronalaziš i izgrađuješ samopouzdanje? Da li je to psihička ili mentalna stvar?

Rezultati mi daju samopouzdanje.

2016/04/24 - mgp - round04 - Jerez -
2016/04/24 – mgp – round04 – Jerez –

Više od dobrog osećaja na motoru?

Da. Nesiguran sam, pa kad vidim da su stvari dobre na papiru [reziltati], onda sam stvarno siguran da šta sam uradio je dobro. Ustvari jedino što je važno su papiri. Ukoliko se osećaš dobro i samouvereno ali papiri to ne pokazuju onda to nije dobra stvar. Osećati se dobro i videti dokaz je način na koji gradiš samopouzdanje i ići na trku i znati šta možeš i šta da ciljaš.

To je težak put…

Da, veoma je težak. Ukoliko se osećaš dobro ali ne funkcioniše onda si negde napravio grešku ili si izgubio sebe.

Sa potpunim poštovanjem ti si kao beba u ovom svetu; samo dva Grand Prix-a ove sezone. Da li spreman za sledeći korak tvojih rezultata i profila vožnje koja dolazi?

Znatiželjan sam da to vidim. Ne znam ali mislim da sam spreman. Moram da budem u stvarnoj situaciji da bih to presudio. Kako ste rekli, veoma sam mlad i profesionalni trkač sam samo 3 godine. Nisam bio u puno stresnih situacija… Ali opet, bio sam zato što nije bitno da li je to bio mini-bikes ili Pre-GP 125s, morao sam da se borim mnogo puta – srećom – za šampionate. OK, oni nisu svetski šampionati ali bili su važni u to vreme. Stvarno se radujem što ću biti u takvim situacijama opet.