Vozači koji su promenili GP

Od nastanka ovog takmičenja, do danas, veliki broj vozača pokazao je svoje umeće na najboljim motociklima na svetu. Neki su poznati po velikom broju osvojenih titula, neki po dugoj vozačkoj karijeri, količini novca koji su zaradili.. Jedno je sigurno, svi su oni talentovani, a pojedini među njima, zaista su promenili trkanje u kraljevskoj kategoriji. Svako na svoj način.

AU1474624

Geoff Duke

Momak iz Lankašira, ostao je upamćen po tome što se prvi na stazi pojavio u jednodelnom kožnom trkačkom odelu. Geoff je prvi uvideo prednosti po pitanju bezbednosti i aerodinamičnosti. On je unajmio slavnog krojača koji mu je napravio usko odelo bez ikakve postave ili džepova. Mere za odelo uzete su mu dok je sedeo na motoru, u savijenom položaju. Njegovo odelo bilo je znatno lakše od onih koje su nosili njegovi konkurenti. Koristio ga je dokle god je vozio, a u svojoj karijeri bio je šampion 6 puta i u 6 navrata pobedio u trci Isle of Man TT tokom 50ih godina.

AU1474625

Mike Hailwood

Mike „The bike“ Hailwood ostao je zapamćen kao jedan od najvećih vozača svih vremena. Iako nije osvojio titula koliko su ostali, pobedio je 76 puta, a ima 9 titula u klasama – 125, 250, 350 i 500, prema njegovom prirodnom talentu mnogi osećaju strahopoštovanje.

Mike je započeo karijeru veoma mlad, mnogo mlađi od njegovih rivala, a trkao se i kada su njegovi konkurenti bili mnogo mlađi od njega. Dok su ostali vozači prvi put seli na motor sa 16 godina, Hailwoodu je otac sam napravio jedan i on ga je vozio svakog dana. Upravo to mu je dalo iskustvo da vozi na različitim podlogama i to veoma loš motocikl. Stečeno znanje je preneo na trke u GP-ju i uspevao bi da pobedi i mnogo bolje od sebe, zahvaljujući svom znanju i razumevanju motocikla.

1978. godine, nakon 11 godina pauze od vožnje trkačkih motocikala, seo je u bolid Formule 1 i pobedio na stazi Isle of Man. Penzionisao se godinu dana kasnije sa 39 godina. Poginuo je nakon 2 godine od povlačenja u saobraćajnoj nesreći.

183207

 

Giacomo Agostini

Gledajući trkačke uspehe, Agostini je najuspešniji vozač svih vremena. Osvojio je 15 šampionskih titula od 1966. do 1975. godine. Tih godina Isle of Man bio je sastavni deo šampionata, a Giacomo je tu slavio čak 10 puta. Pobedio je u 122 trke, a to je rekord koji Valentino Rossi preti da obori – čak 114 puta bio je na najvišoj stepenici podijuma.

U vreme kada su motocikli prešli na dvo-taktne, Agostini je prešao u Yamahu i osvojio prvu šampionsku titulu za njih na novom tipu motocikala.

AU1474628

 

Barry Sheene

Za čoveka koji je osvojio samo 2 titule i pobedio u 19 trka, uticaj koji je ostavio na GP je zaista ogroman. On je bio prva prava globalna zvezda moto trka. Bilo je jednako verovatno da će se pisati na naslovnoj strani tabloida kao i na sportskim stranama o njegovim podvizima na stazi i van nje.

Bio je jedan od bezobraznijih vozača i nije imao dlake na jeziku. Izlazio je sa modelima, obilazio žurke širom sveta sa Jamesom Huntom i Georgom Harrisonom, zbijao je šale sa ostalim trkačima i vozio helikopter. Voleo je pivo, a čak je i na svojoj kacigi imao i poseban otvor kako bi mogao da uzme koji gutljaj dok je u predstartu. Poznat je i njegova gestikulacija V-znaka Keniju Roberstu na kraju trke u Velikoj Britaniji.

Ipak, čini se da je najviše fanova prikupio sposobnošću da prevari smrt i vrati se trkanju. Ponekad su se sa njim ostali vozači šalili na račun količine metala koje je imao u sebi, a koje je zaradio tokom operacija nakon dve velike nesreće u Daytoni i Velikoj Britaniji. Nakon obe nezgode bio je upozoren da možda neće moći da hoda, ali je svaki put nakon par nedelja bio ponovo na motociklu.

AU1474627

Kenny Roberts

Ovaj trostruki svetski šampion oblikovao je moderni motociklistički šampionat više nego bilo ko drugi. Potpuno je promenio sport po pitanju bezbednosti vozača, uslova u padoku, plata vozača, motociklističke tehnologije i trkačke tehnike. Pored ovoga, on je prvi vozač iz Sjedinjenih Američkih Država koji je osvojio šampionsku titulu.

Popularizovao je potpuno novu tehniku vožnje, uključujući oštra skretanja, obaranje motora i spuštanje kolena. Do tada, vozači su išli lakšim putanjama, sa vrlo malo naginjanja motora, skoro uvek su se nalazili u uspravnom položaju. Kenny se zalagao i za odstranjivanje previše opasnih staza sa kalendara.

AU1474626

Freddie Spencer

Kada govorimo o prirodnom talentu za vožnju motora, mnoga imena nam padaju na pamet, ali pre svega ime Freddija Spencera. Bio je usresređen na upoznavanje motocikla, eksperimentisao je sa proklizavanjem, najboljim uglovima za prolazak kroz krivinu, trakciju i žiroskopske efekte. Proučavao je šta kako utiče na motor i kako da najbrže prođe kroz krivinu.

Spencer je postao najmlađi pobednik u klasi 500, pobedivši Berrija Sheena i Franka Ucinija na stazi Spa jula 1982. godine. Sledeće sezone sa 21. godinom postao je šampion u najjačoj klasi i postao najmlađi šampion ove kategorije.

PA1934555.0008

Valentino Rossi

Ono što izdvaja Rossija od ostalih vozača nije njegov neverovatan talenat za vožnju, ni činjenica da drži rekord od 88 pobeda u kraljevskoj kategoriji, već to što je uspeo da se prilagodi na mnoge promene i da se vrati u igru kada to niko od njega ne očekuje. Već 20 godina italijanski vozač tačmiči se i pobeđuje. Vozio je dvo-taktne i četvoro-taktne motore, pobeđivao za i u timu Yamaha i u Hondi, vozio je i Ducati.

Suočio se sa zvezdama različitih generacija, od Lorisa Capirossija do Marca Marqueza, imao opasne rivale kao što su Max Biaggi, Jorge Lorenzo i Marquez. Dok su vozači oko njega odustajali, Rossi je istrajao i i dalje pobeđuje. Slobodno se za njega može reći da je najveća zvezda moto sporta, a armija žutih fanova, prati ga na trkama širom sveta. On je najplaćeniji moto trkač, svoj privatan život drži u tajnosti i posle svih godina uspeva da održi fokus na pobedama i titulama, uprkos tome što se bliži četrdesetoj godini života.

PA1904969.0008

Marc Marquez

Od kako se pojavio na stazi, ovaj mladi Španac ruši sve rekorde. Osvojio je titulu u sve 3 kategorije, u svojoj debitanskoj sezoni u MotoGP klasi došao je do titule, postao najmlađi šampion sa samo 20 godina u najjačoj klasi, naredne sezone ponovo bio prvi sa 10 uzastopnih pobeda.

Marc je poznat i po stilu vožnje koji je karakterističan zbog čestog spuštanja lakta u krivinama. Zna pametno da iskoristi gume i vozač je koji uspeva da više od ostalih nagne motor i napravi manji ugao prilikom skretanja.

foto: crash.net

Vozači su klasifikovani po godini njihove prve pobede. Svaki vozač je na svoj način, promenio ovaj šampionat i doprineo njegovoj popularizaciji.