Auto trke Kružne trke

Ušće: Nekad i sad – sećanja i očekivanja

Redakcija portala trke.rs rešila je da Vam kroz vremeplov dočara kako je to bilo nekad kada su se održavale auto trke na ulicama velikog grada.

Vraćamo se u davne šezdesete godine prošlog veka, vreme koje se smatra za početak održavanja trka na Ušću. U to vreme pored auto trka, veliku pažnju privlačile su i moto trke, pa je tako tri godine za redom (1967, 1968 i 1969. godine) vožena „Velika Nagrada Beograda“, koja se bodovala za tadašnji KUP Evrope.

Prva trka održana je 30. aprila 1967. godine, a otvorio je tadašnji direktor Beogradskog sajma Jaša Rajter koji je ujedno bio i predsednik prve beogradske trke.
jasa

Stazu u dužini od 4300 metara, sa tri leve krivine pratilo je nešto više od 30.000 gledalaca. Već sledeće 1968. godine trka na Ušću privukla je preko 50.000 gledalaca, pa su tadašnje beogradske novine objavljivale naslove „Oktanska simfonija kraj Save“ i „Odluke na krivinama“.

Verovatno će ostati najviše upamćena 1969. godina kada u Beograd stiže čuveni Niki Lauda sa svojom Formulom 5. Prvi TV prenosi desili su se baš ove godine, a Niki Lauda izgubio je trku na beogradskom Ušću. Iako je imao veliku prednost tokom cele trke, pad koncentracije i okretanje na stazi dovodi budućeg trostrukog šampiona Formule 1 do toga da se mora zadovoljiti drugim mestom.

niki

Nažalost, zbog velike nebezbednosti same staze i gledalaca, od 1969. godine Ušće prestaje da bude deo trkačkih dešavanja.

Godine 1975. trke na Ušću ulaze i u istoriju jugoslovenske kinematografije, pošto su kadrovi auto trka korišćeni za čuvenu seriju „Grlom u jagode“ koja je tih godina postigla veliku popularnost širom SFRJ.

Dalje dolazimo do vremena čuvene nacionalne klase, ere legendarne Zastave 750 i Yuga 55. Veliki dueli, preticanja iz kruga u krug dovodile su publiku do usijanja. Staza koja nije preterano zahtevna, ali u drugu ruku jako teška, jer se svaka greška plaća gubljenjem pozicije i rizikuje da se ošteti auto.

susi

Starije generacije imale su priliku da se susretnu i sa po 50 takmičarskih automobila u jednoj klasi, pa su tako popularni „N-ovi“ i „Hibridi“ svoje treninge vozili u dve divizije kako bi se plasirali za nedeljnu trku. Kako kažu žargonski, pobednik se smatrao i onaj koji startuje sa 25. startnog mesta, jer zna da je iza njega ostalo jos toliko vozača koji su se već u subotu vraćali kućama. Građani su mogli da uživaju gledajući i po tri trkačka vikenda zaredom što se nekada nazivala „Letnja liga“. Prestiž je bio da neko od Beograđana ili momaka iz Zemuna pobedi na domaćem terenu.

Događaj koji baca ružnu senku na beogradsko Ušće jeste pogibija velikog automobiliste Igor Savića Gonze. U svojoj 26-oj godini posle osvajanja brojnih trofeja u Yugu 55, te 2005. godine tragično je nastradao priliko izletanja na jednoj krivini sa svojom Hondom.

gonza

Ušće se poslednji put vozilo 2008. godine, a danas, šest godina kasnije, čelni ljudi iz saveza, grada Beograda i Ministarstva sporta i omladine uvideli su da je glavnom gradu potrebna jedna ovakva manifestija, i uložili sve napore i ispunili obećanje da se ova trka na Ušću ponovo održi. Sve pripreme su sprovedene planski, a najviše se naravno vodilo računa o bezbednosti samih takmičara i publike. Duple bankine već su uveliko postavljene, putari su sanirali sve veće rupe, a ogromna količina zaštitnih guma postavljena je na najkritičnijim mestima.

Odlična atmosfera vlada i izmedju takmičara, koji sa nestrpljenjem čekaju da semafor na startu pokaže zeleno svetlo. Ekipa portala trke.rs postavila je par pitanja vodećim takmičarima iz pojedinih klasa, kojima će ova trka doneti nove bodove i šampionske titule.

Da krenemo redom… U najbrojnijoj klasi 1, malom N-u, velika borba očekuje se između Petra Jovanovića Zeke, Đorđa Miloševića iz Topole i mladog Alekse Radojkovića, koji u istoj meri imaju šansu za osvajanje titule.  Upitali smo Petra i Đorđa sta očekuju na predstojećoj trci:

Petar Jovanović: „Auto je u potpunosti spreman kao i ja, jer sa velikim nestrpljenjem čekam ovu trku pošto ću prvi put nastupiti na njoj. Idem na pobedu, a plan mi je da odbranim prošlogodišnju titulu u svojoj klasi.“

Đorđe Milošević: „Do sad nisam vozio Ušće i zato se mnogo radujem toj trci. Očekujem veliku konkurenciju i drago mi je sto će biti mnogo učesnika, samim tim će trka biti zanimljivija i borba za plasman neizvesnija. Ja se i pored tolike konkurencije nadam dobrim rezultatima, mada bih voleo da se održi dupla trka kao što je i bilo najavljeno.“

n

Takođe smo kontaktirali i Filipa Pisarića, koji posle dosta pehova ove sezone, otkazivanja menjača tokom vodeće pozicije na prethodnoj trci na Mišeluku i dalje ne gubi volju za pobedom:

„Posle peha na Mišeluku, motor i menjač su kompletno reparirani, a auto je poprimio novi izgled. Što se tiče same trke, kao i prema svakoj stazi, i prema legendarnom Ušću imam poštovanja i drago mi je što se ta staza vratila u kalendar. Meni će ovo biti prvi put da vozim na toj stazi i nadam se da ću se brzo snaći, s obzirom da staza nije tehnički preterano zahtevna. Očekujem pozitivne rezultate i fer borbu od strane konkurencije i naravno lepo i sunčano vreme da isprati ceo vikend.“

U klasi 2, Predrag Lambaša ove sezone ne zna za poraz. Sa 19 bodova prednosti ispred Dušana Nastasijevića može se očekivati velika borba do poslednjeg kruga.

Publiku će takođe zagrejati vozači klase Super Production gde se takodje očekuju veliki dueli. Aleksandar Tošić kao vodeći u svojoj klasi ne krije oduševljenje za povratak ove staze gde je godinama vladao u klasi hibrid i Pežou 106.

„Sada imam samo jedan cilj, a to je da pobedim na svojoj beogradskoj stazi, gde sam kao početnik osvojio svoju prvu pobedu u karijeri. Nema kalkulacija jer se vozi samo jedna trka, a imam samo tri boda prednosti ispred drugoplasiranog. Imaćemo lepo vreme i nadam se dosta publike. Razlog više za uspeh je da pobedu poklonim svom sinu kome je u nedelju rođendan, a takođe je osvojio titulu u kartingu ove sezone.“

 

toske

Za kraj Vas ostavljamo da uživate u snimcima nekadašnjih trka sa beogradskog Ušća, sa ciljem da ćemo Vam bar malo zagolicati maštu i naterati da u nedelju 05.10.  sa početkom od 12h, budete na ušću Save u Dunav i pratite velike okršaje najboljih vozača Srbije.

Karte će se prodavati po ceni od 200 dinara, na četiri biletarnice oko staze.

Pokažimo da možemo da vratimo auto sport u Srbiji na nivo koji zaslužuje.

 

Predrag Grujić

Peđa se timu priključio neposredno po osnivanju. Razvoj sajta podstiče kroz vesti i fotografisanje domaćeg auto i karting šampionata, jer kao nekadašnji vozač malog N-a ima najsvežije informacije.

Video