Auto trke Priče iz boksa

Trkanje u malom – Automodelarstvo

Prvi modeli automobila se pojavljuju početkom prošlog veka, ali modeli i trkanje u obliku sličnom onom koje se pojavljuje danas počinje od osamdesetih godina prošlog veka.

Najpoznatiji proizvođači modela i pioniri u to vreme, a danas vodeće firme u ovom segmentu su Tamiya i Kyosho iz Japana kao i Losi, Associated Electronics i Traxxas iz SAD. Prvi Svetski šampionat je održan 1977. godine pod okriljem organizacije IFMAR (International Federation of Model Auto Racing) koja se može uporediti sa FIA u auto sportu.

Svetski šampionati se od tada pa sve do danas održavaju jednom godišnje kao najprestižnije takmičenje autmobila na radio kontrolu.

Trkanje automobilima na daljinsko upravljanje je vrlo rasprostranjeno širom sveta i postoji veliki broj klasa u kojima se održavaju takmičenja. Glavna podela automodela za takmičenje je na asfaltu (onroad) i izvan asfalta (offroad). Takođe, modeli se dele po veličini i mere se u odnosu na prave automobile: 1/5, 1/8, 1/10, 1/12, 1/24 i slično. Još jedna bitna podela za trkanje su motori koji mogu biti na nitro (nitro-metan) gorivo i električni.

„Onroad“ trke se održavaju na specijalizovanim stazama koje su, ukoliko se održavaju na otvorenom prostoru, mahom asfaltne, dok za trke koje se održavaju u zatvorenim prostorima podloga može da bude asfaltna ili od veštačkih materiljala (itisoni, gumirane podloge i sl.)

„Offroad“ trke se takođe mogu voziti na otovrenim prostorima, na stazama čija podloga mora biti 50% prirodno zemljište (IFMAR pravila), kao i u zatvorenom prostoru, gde se koriste razne veštačke podloge, pa i prirodno zemljište.

Trke auto modela u Srbiji

U Srbiji su za trkanje najzastupljeniji automobili na daljinsko upravljanje za „offroad“ staze. Klase u kojima se domaći takmičari nadmeću su 1/8 Nitro Buggy 4WD, 1/8 Electro Buggy 4WD, 1/8 Nitro Truggy 4WD i 1/8 Electro Truggy 4WD.

Predstavićemo Vam kako izgleda jedan 1/8 Nitro Buggy model koji ima pogon na sva četiri točka. Nitro modeli se sastoje iz osnovnih delova: šasija, nitro motor, dva serva (jedan za upravljanje i jedan za kočnice), točkova sa gumama, radio prijemnika i radio predajnika za urpavljanje.

IMG_3135 as Smart Object-1

 

Šasija je osnovni deo modela i podešavanja šasije su mnogobrojna. Potrebno je, kao i kod pravih trkačkih automobila, pronaći pravo podešavanje za odgovarajuću stazu i uslove na stazi. Moguće je podešavati odnos prenosa na prednjim i zadnjim točkovima, kao i raspored snage na svakom točku odvojeno.

Ova podešavanja se vrše zamenom ulja u diferencijalima kojih ima tri (prednji, srednji i zadnji). Menjaju se kvačila (sa visokim i niskim trenjem), opruge amortizera, kao i gustina ulja u amortizerima, visina modela, „caster“, „camber“, „toe in“ i druga podešavanja kojih ima dosta.

Najčešće šasije modela se uzimaju u „kit“-u i potrebno ih je sastaviti, što modelarstvu daje veliku draž, jer se upoznate sa svojim modelom i njegovim funkcionalnostima pre korišćenja, odnosno vožnje na stazi.

IMG_3170 as Smart Object-1

Motori koji se koriste su na nitro-metan gorivo u kombinaciji sa metanolom. Motori za automobile dostižu maksimalne obrtaje od 25.000 pa čak do 37.000.U pitanju su dvotaktni motori sa karburatorom sa dve igle za podešavanje smeše vazduha i goriva.

Gume čine jedan od najznačajnih promena podešavanja, jer je potrebno izabrati prave gume za podlogu i uslove na stazi. Postoji veliki broj različitih „šara“ i tvrdoća, i najbolji izbor nije uvek lako pronaći.

Model

 

Automodelari iz Srbije se okupljaju, druže, vežbaju i trkaju na novoj stazi, koja je sagrađena krajem prošle godine. Nalazi se u Svilajncu, na samom ulazu u grad iz pravca autoputa (oko 10 km od autoputa Beograd-Niš). Staza je sagrađena u skladu sa IFMAR standaridima, tako da je moguće organizovati internacionalne trke. Dužine je 310 metrara, najduži pravac iznosi 50m, trenutno ima 6 skokova (ovo je podložno promenama jer se svake godine vrše izmene same konfiguracije staze kako bi uvek bila zanimljiva), podloga je 75% zemlja, a 25% beton i tepih.

Staza u svilajncu

„Infrastruktura staze je odlična i možemo se pohvaliti da je jedna on najboljih u našem okruženju. Bina za 12 vozača i sudiju na visini od 2,5m, servisni deo za vozače koji je natrkiven sa radnim stolovima i razvedenim strujnim utičnicama za punjače baterija, kompresorom za vazduh za čišćenje modela, vodom, prskalicama za osvežavanje staze itd…“ kaže naš sagovornik Nenad Silvestrović, koji dodaje – „Prošle godine je održana prva “probna“ internacionalna trka na stazi. Imali smo 12 takmičara u dve kategorije, elektro i nitro gde su se vozili 1/8 buugy i truggy modeli. Treba pomenuti kolege iz Bugarske koji su nam svojim iskustvom pomogli u organizovanju prvih trka i sa kojima imamo jako dobru saradnju.“

Ove godine je u planu organizovanje dve do tri trke, od kojih će bar jedna biti internacionalna. Datum organizovanja biće naknadno definisan.

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video