Šta donosi Kia Ceed TCR?

Južnokorejska Kia je najnoviji proizvođač koji ulazi u TCR arenu. Trkačku Kiu Ceed izveo je i razvio austrijski tjuner STARD (Štol napredna istraživanja i razvoj), a direktor kompanije Mihael Zakovic otkrio je više tehničkih detalja o automobilu i načinu na koji njegova firma planira da opsluži buduće klijente.

Kia Ceed TCR izrađena je uz pažljiv osvrt na nove TCR tehničke propise, koji će važiti od 2017. Između ostalog, oni podrazumevaju povećanje snage na 350 KS, mogućnost homologacije dva različita sekvencijalna menjača, kako bi se izbegli zastoji u isporuci, kao i trogodišnje “zamrzavanje homologacije” koje stupa na snagu od 2017.

Ni najperformantnija Kia Ceed u serijskoj ponudi Kia nema dvolitarski motor. Zato je STARD iskoristio mogućnost dopuštenu pravilima i kao osnovu za trkačku verziju uzeo je drugi agregat iz iste kuće – dvolitarski turboprehranjivani ‘teta II’ benzinac s direktnim ubrizgavanjem, koji se ugrađuje u različite putničke Kia i Hjundai modele.

U ovom projektu su, ističe Zakovic, primenjena iskustva Hjundai angažmana u Svetskom reli šampionatu, kao i STARD tehnologija primenjena u relikros takmičenjima, gde motori austrijskog tjunera iz dva litra zapremine izvlače preko 600 KS i obrtni moment od 900 Nm.

“Tu se radi o različitim pravilima, ali mi smo izuzetno zadovoljni performansama i povoznošću našeg TCR motora, pogotovu zato što je to bio jedan od ključnih tehničkih ciljeva u razvojnom procesu”, dodaje direktor STARD-a.

TCR scena je izuzetno konkurentna, na njoj su zastupljeni u auto-sportu već etabliraniv igrači i Kia i STARD će svoje mesto pod suncem pokušati da izbore ne samo kvalitetom proizvoda i ugradnjom sofisticiranih komponenti, već i boljom podrškom krajnjim kupcima. To podrazumeva simulaciju podešavanja za različite staze, obuku tehničara klijenata, dostupnost podrške 24 časa dnevno, 7 dana u nedelji, kao i mogućnost korišćenja simulatora.

Kako je u TCR serijama na snazi balans performansi, u prvi plan izbija interakcija čoveka i automobila, zahvaljujući kojoj se postižu bolji rezultati, dok zadati tehnički parametri ostaju nepromenjeni.

“U kategoriji regulisanoj balansom performansi, mogućnost individualizacije automobila i tehnička podrška skrojena prema krajnjem korisniku predstavljaju vrlo važne faktore”, objašnjava Zakovic.

“Balans performansi ujednačuje objektivne parametre trkačkog automobila – snagu motora, masu, klirens… To ipak znači da auto čije su maksimalne performanse snižene, kako bi bio izjednačen s konkurentima, može biti mnogo brži na pisti zahvaljujući optimizovanoj adaptaciji automobila prema vozaču, njegovom stilu vožnje, stazi i realnim uslovima. Sve to podiže efikasnost celog “sistema” vozač-automobil-tim.”

“Tu zapravo govorimo o povoznosti motora, mogućnostima kontrole šasije, ergonomiji, optimizaciji set-apa za različite uslove, piste i trkače, moćnom sistemu za prikupljanje podataka i dobro obučenom i upućenom ljudstvu. Pokušavamo da ponudimo za TCR revolucionaran paket, koji kombinuje tehničke karakteristike samog automobila i krajnje personalizovani servis i uslugu.”

14568217_1032113443580935_5314225890597662276_n
Posle 3000 test kilometara i dodatnih testova motora na probnom stolu, razvojna faza Kie Ceed TCR smatra se završenom, mada će se s probama nastaviti do kraja godine.

“Testovi idu veoma dobro i rezultati su, bez izuzetka, zadovoljavajući. Spremamo se za trkačku sezonu 2017, optimisti smo, verujemo da ćemo ispuniti i naša i očekivanja naših mušterija i timova. Verujem da ima mnogo uzbuđenih zbog izlaska turing Kie Ceed na TCR scenu 2017. Mi definitivno spadamo u njih”, poručuje na kraju Mihael Zakovic.

Kako smo već pisali, STARD će prve automobile isporučiti od januara 2017, do starta trkačke sezone biće dostupno 20 primeraka, a raspon cena kreće se od 98.945 evra za kup verziju, do 122.000 evra za vrhunski opremljenu TCR varijantu sa dodatnim senzorima i kompletom za skupljanje podataka. Klijentima koji u paketu s automobilom kupe i rezervne delove obezbeđen je poseban popust na njih.

Prilikom zvanične prezentacije Kie Ceed TCR predstavljen je i novi K:FORCE brend, pod kojim se vodi ceo Kia TCR projekat. U okviru tog brenda, inženjeri STARD-a razvijaju paletu proizvoda koji se mogu naknadno ugrađivati i u serijska Kia vozila, u cilju povećanja performansi i individualizacije. Tu spadaju podesivi prigušivači za trkačku i standardnu upotrebu, točkovi od 18 i 19 inča, krući prednji i zadnji stabilizatori, kočni i izduvni sistemi, optimizacija motora, hladnjaka, interkulera i slično.

Iz deklarisanih performansi i karakteristika prvog Kia TCR trkača, izdvajamo sledeće. Auto ubrzava od 0 do 100 km/h za 4,4 sekunde, maksimalna brzina mu je 251 km/h. Težina praznog vozila je 1.155 kilograma, dok spreman za trkanje i sa vozačem ima 1.285 kg.

Napred i poprečno postavljeni Kia teta II motor ima 4 ventila po cilindru i opremljen je turbopunjačem sa anti-leg sistemom podesivim iz kokpita. Snaga je deklarisana na 350 KS pri 6.400 o/min, a maksimalni obrtni moment iznosi 440 Nm u rasponu od 1.970 do 4.720 o/min.

Menjač je šestostepeni, sekvencijalni, sa komandama na klackalicama iza volana. Kvačilo je ZF Zahs, točkovi OZ STARD 18×10”. Prednje oslanjanje je optimizovani Makferson, zadnje optimizovani multilink, a oba uključuju podesive prigušivače. Kočnice su AP, napred sa šestoklipnim čeljustima i diskovima 378×36 mm, pozadi su klešta dvoklipna, a diskovi imaju dimenzije 280×9,66 mm.

Sedišta, volan i protivpožarni aparat proizveo je italijanski OMP, rezervoar za gorivo ima zapreminu od 100 litara i izrađen je po FIA Ft3 standardu. Dimenzije vozila su 4.651 mm x 1.950 mm x1.430 mm (dužina/širina/visina), a međuosovinsko rastojanje iznosi 2.672 milimetra.