Kako se Dorna poigrava sa svojim pravilima

Strasti nakon neuobičajene MotoGP trke se ne smiruju ni gotovo 48 sati nakon završetka. Svet je, poput 2015. godine podeljen na Marquezove i Rossijeve fanove. Društvene mreže su eksplodirale, prikazuju se snimci, a svako od vozača ima svoju verziju priče.

Kada pogledamo „žutu štampu“ i tu stranu medalje, stvari su jasne – Španci brane Špance, Italijani Italijane. Aleix Espargaro je rekao da je Petruccijevo obilaženje bilo opasnije od Marquezovog. Rossi je izjavio kako Marquez kvari sport, a nekoliko trenutaka nakon trke Doktor je odbio izvinjenje mladog Španca.

No, treba sagledati situciju realno. Zapravo, treba pogledati pravilnik Svetske motociklističke organizacije (FIM) koji je pretrpeo dopunu 04.04.2018. godine i pogledati šta je sve bilo neregularno, odnosno šta sve trku može učiniti neregularnom, samo ako se vozači i timovi pobune i ulože prigovor.

U pravilniku koji se odnosi na Grand Prix takmičenja, pod tačkom 1.18. koja se odnosi na startnu proceduru, jasno je definisano sve ono što smo videli u Argentini.

Kada sagledamo gore pomenutu tačku, stav 4 govori da je svim vozačima koji se ne pojave na startnom gridu dozvoljeno da startuju iz boksa, uz proceduru koju odredi direkcija trke (start na svake tri sekunde npr.). Takođe, stavom 7 iste tačke pravilnika definisano je i da na samom startu mogu da se menjaju gume, odnosno podešavanja motora, pa samim tim ni vozači nisu morali da sa startnog grida odu u garaže.

Dalje, istom tačkom stavovima 12. i 13. definisano je ono što je Marquez uradio – 30 sekundi pre početka kruga za zagrevanje, svi mehaničari moraju da se sklone, a motori moraju biti upaljeni. Vozači čiji motori ne mogu da upale, odnosno nisu upaljeni moraju da odguraju motor do svoje garaže. Dalje, vozač može startovati motor u boksu, odakle će i startovati trku. Stavom 13. definisano je da je vozač, kada mu se ugasi motor, obavezan da podigne ruku i obavesti sudiju na startu da ne može krenuti.

Takođe, tačkom 1.21. u stavu 11. definisano je da vozači ni u kom slučaju motore ne smeju voziti u kontra smeru, kako na stazi, tako i u boksu.

Sporno u celoj situaciji je da mladi Španac nije prihvatio ni sugestiju sudije starta, koji mu je prilikom guranja motora prišao, te da se vozeći u kontra smeru vratio na svoju startnu poziciju.

Gore pomenuta pravila mogu se nedvosmisleno tumačiti i jasno je da organizatori trke nisu postupili prema istima. Pravilima o kontaktu prilikom obilaženja se mogu dvosmisleno tumačiti i u njih ne želimo ulaziti.

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video