Rossi vs Marquez: Zatišje pred oluju

Prenosimo vam seriju od tri teksta o odnosu Rossija i Marqueza tokom trkačkog vikenda u Assenu, kao i analizu onoga što bi moglo da se promeni u tom odnosu tokom nastavka sezone. Tekstove je napisao Matthew Birt, novinar koji već skoro 20 godina prati motoGP za Motorcycle news i koje je ove godine saradnik sajta motogp.com za sve što se dešava oko staze tokom šampionata.
Od kako je dominirao prvim slobodnim treningom u četvrtak, bilo je jasno da Valentino Rossi ima nameru da osigura svoj autoritet na stazi.
Pre okršaja između Rossija i Marqueza koji je imao napetu završnicu u poslednjoj krivini pred cilj u Assenu, treba se podsetiti kako smo doši do tako dramatičnog finala.
Čim je postavio najbolje vreme na prvom slobodnom treningu, osećalo se da je Rossi na putu da uradi sve da ostane prvi u šampionatu.
Jorge Lorenzo je sa četiri uzastopne pobede uhvatio zalet u šampionatu i garaži Movistar Yamahe. Rossi je znao da to mora da spreči, ali način na koji je to uradio je upečatljiv.
Assen je Rossijev najbolji trkački vikend od Misana 2009. Rossi je tada poslednji put imao najbolja vremena na dva slobodna treninga, i pobedio startujući sa pol pozicije.
Šta je to što ga je inspirisalo da posle šest godina ponovo pokaže sav svoj autoritet i superiornost?
Podešavanja ravnoteže s kojima su eksperimentisali u Catalunyi su već dala Rossiju sigurnost na njegovom YZR-21. Yamaha je poslala prepravljenu šasiju za testiranja posle trke u Barseoni i na Motoland Aragonu, gde se odmah videlo da to Rossiju odgovara.
Okvir je već bio dobar za upravljanje a na YZR-21 brza skretanja su postala još lakša. Motor je lakši i okretljiviji, što je od nemerljivog značaja za brze promene pravca kroz krivine Ruskenhoek, Meeuwenmeer, Hoge Heide and Ramshoek u Assenu.
Samo u FP4 i kvalifikacijama Rossi nije bio najbrži u poslednjem sektoru. Presudno je to što je izmenjena šasija produžila život gumama, što je Rossi smatrao za glavnu prednost Marquezove Honde tokom Marquezove serije od 13 pobeda u 2014.
Marquez tek sedam krugova pred kraj trke izbija na pol poziciju, da je tako bilo prošle godine on bi lako stvorio prednost nad Rossijem dok bi se Yamaha borila na istrošenim gumama.
Yamaha je ove godine ipak drugačija zverka. Rossijev M1 nije napravio ni najmanju grešku tokom vikenda, a Yamahini inženjeri su samo davali nove delove kako bi M1 bio još brži i lakši za upravljanje.
Za Hondu i Marqueza u Assenu se dešavalo sve suprotno, ubacivali su stare delove a izbacivali nove. Marquez se trkao na hibridnom RC213V, sa šasijom iz 2014. na ovogodišnjem motoru i viljušci. Ovogodišnja šasija nije loša, samo nije toliko laka za korišćenje i ne oprašta greške koliko i prošlogodišnja.
Ovogodišnja šasija je preciznija i odlična za postizanje brzog kruga u kvalifikacijama. Ali na stazi kao što je Assen, sa takvom šasijom bi morao da se vozi svaki krug kao da je borba za prvo mesto, a to nije lako čak ni za talentovanog vozača kao što je Marquez.
Za Marca je povratak šasiji iz 2014. poput obuvanja starog i udobnog para patika. Ima više prostora za grešku i može više da se poigrava sa ograničenjima. Marc Marquez nikada ne vozi po šablonu. Njegov stil vožnje je agresivan, on koristi i sili RC213V na poseban način, ali u Assenu je izgledao kao da ima veću kontrolu nego bilo kada ranije tokom ove sezone.
Na treningu, mogao je da labavo koči dok zadnji točak landara u vazduhu ali da se pribere pre nego što uđe u krivinu. U najgorem slučaju bi otišao preširoko. Da je to isto uradio na 2015 RC213V motoru i skuterom bi se vraćao u padok.
Tokom trke, Honda se jedva zanjihala i poskočila, vožnja na ivici očigledno nije bila iscrpljujuće iskustvo prethodnih trka.
Za veću sigurnost, Marquez se opremio srednje tvrdom Bridgestone prednjom gumom, što su ostala 23 vozača ignorisala kao rešenje. Tvrđa komponenta dala mu je veću podršku pri kočenjima i dozvolila mu je da bude agresivan na ulasku u krivinu kako bi nadoknadio vreme koje je izgubio pri izlasku iz krivine.
Malo je falilo da to rešenje bude idealno. Marquez je nadoknadio skoro pola sekunde opakim kasnim kočenjima tokom poslednjeg kruga i „zakačio“ se za Rossijev zadnji točak pred ulazak u poslednju šikanu.
O onome što se nakon toga desilo će se godinama diskutovati….

Video