Moto trke

Ostrvo Man za početnike

Duže od sto godina, ljubitelji velikih brzina iz celog sveta, okuplajuju se svakog leta na čuvenom ostrvu Man, iz istog razloga kao što su to radili džentlmeni 1907. godine – Isle of Man TT.

Sve je krenulo 1903. godine, kada je Parlament Velike Britanije zabranio trkanje na putevima, ograničivši brzinu kretanja na 20 km/h. Tadašnji sekretar Auto Kluba Velike Britanije i Irske, Julian Orde 1904. godine se uputio na ostrvo Man, jer je bio siguran da će vlasti Manxa usvojiti mogućnost održavanja auto trka na otvorenim putevima.

Orde je bio u pravu. Iste godine usvojen je „Zakon o auto putevima“ koji je dozvoljavao trkanje na krugu dugom skoro 84 km (52,15 milja), a u okviru takmičenja pod nazivom „Gordon Bennett Car Trial“ koje se bodovalo za šampionat Evrope. Motori su na ostrvo stigli tek godinu dana kasnije, 1905. godine, dan nakon automobilskog takmičenja vozili su probnu trku. Kako slabašni motori nisu mogli da se popnu uz planine ostrva Man, trka je preusmerena tako da je obilazila uzvišenja. Pobedu u ovoj trci odneo je J.S. Campbell odvezavši trku za 4 sata, 9 minuta i 36 sekundi.

Urednik časopisa „The Motor-Cycle“ na godišnjoj večeri Auto Kluba održanoj 17. januara 1907. godine predložio je održavanje nove trke. Motori su podeljeni u dve klase, jednocilindrični od 90mpg i i dvocilindrični od 75mpg. Organizatori su tada definisali i pravilnik koji se ticao prigušivača auspuha, sedišta, pedala i blatobrana. Trka je održana 28. maja 1907. godine. Tada se vozilo deset krugova na stazi „St John’s Short Course“.

Od 1911. godine motocikli su prešli na znatno dužu stazu „Snaefell Mountain Course“ koja je dugačka 37,4 milje, svega 0,33 milje kraća od aktuelne staze. Od jedne trke sa dve klase koja je vožena 1907. godine, četiri godine kasnije kreirane su dve trke, a takmičari su bili podeljeni u klase „Junior TT“ koju su činili motori od 350ccm i koji su vozili četiri kruga i „Senior TT“ klasu u kojoj su pravo učešća imali motori od 500ccm i koji su vozili trku dugu pet krugova.

Tada je kraljevska porodica bila na glavnoj tribini, ali su na cilju mogli da vide ponos Sjedinjenih Američkih Država Indian, kako osvaja pehare za prva tri mesta. Godinu dana kasnije Britanija je odgovorila svojim nacionalnim ponosom koji je osvojio prve dve pozicije u klasi Junior TT, a malo je falilo da trka bude bojkotovana od strane proizvođača koji su se godinu dana ranije takmičili na brdu s motorima s jednom brzinom.

Tih godina vozio se izuzetno loš planinski put koji je imao nekakvu čudnu kapiju između dve njive. Dužnost prvog vozača koji izađe na stazu bila je da otvori kapiju, a dužnost poslednjeg na stazi da kapiju zatvori.

Usled prvog svetskog rata, u periodu od 1915. do 1919. godine trke se nisu vozile, a tradicija je nastavljena 1920. godine. 1922. godine programu je dodata klasa „Lightweight TT“ u kojoj su se vozili motori od 250 ccm, a godinu dana kasnije u program su uvedeni i prikoličari.

Tokom dvadesetih godina prošlog veka stanje na putevima je krenulo da se poboljšava, a samim tim i prosečne brzine koje su vožene. Primera radi prosečna brzina u krugu 1920. godine bila je 55,62 milja na sat, da bi do izbijanja Drugog svetskog rata ona narasla na preko 90.

Tokom Drugog svetskog rata trke na ostrvu imale su pauzu dugu osam godina. Nakon povratka 1947. godine, zbog slabijeg kvaliteta goriva, brzine na ostrvu su opale u odnosu na trku voženu osam godina ranije.

Svetsko prvenstvo u motociklizmu prvi put stiže na ostrvo 1949. godine i vožen je sve do 1976. u okviru ovog prvenstva (današnji MotoGP). Staza je sedamdesetih označena kao veoma nebzbedna, pa su usledili bojkoti proizvođača, vozača, ali i nacionalnih saveza.

1976. godine ostrvo Man i zvanično gubi licencu za održavanje svetskog prvenstva, koje je 1977. godine izmešteno na teritoriju Velike Britanije. Iste godine kreirano je novo takmičenje – Formula TT u kojoj su učestvovali motocikli podeljeni u tri klase, sve do 1990. godine.

 

TT Formula je tokom prve dve sezone vožena samo na ostrvu, da bi se kasnije takmičenje proširilo na čak osam trka širom Evrope. TT Formulu ugasila je pojava WSBK šampionata 1988. godine koji je bio znatno popularniji i komercijalno prihvatljiviji.

Uprava ostrva 1989. godine organizovala je TT Festival, koji se sve do danas vozi na stazi Billown Circuit.

Danas se trke na ostrvu Man voze „na štopericu“, ali to nije uvek bio slučaj. U periodu od 1954. do 1959. godine trke su startovale sa klasičnog grida. Danas takmičari startuju pojedinačno, iz mesta, u razmaku od deset sekundi.

Učešće u trkama danas imaju svi vozači sa nacionalnom licencom ili licenom izdatom od strane FIMa. Sedam klasa vozi se na svakom trkačkom događaju na ostrvu Man.

Supersport TT

Uvedena je 1911. godine i obuhvatala je motocikle od 300ccm s jednim, odnosno 340ccm sa dva cilindra. Prvi pobednik ove klase bio Percy J. Evans. Godinu dana kasnije u klasi je dozvoljena zapremina od 350ccm i ona se nije menjala sve do 1994. godine, kada je zamenjena klasom 600ccm.

Prema aktuelnom pravilniku, motori u ovoj klasi su sledećih specifikacija:

  • Od 400 cc do 600 cc 4 cilindra, 4 takta
  • Od 600 cc do 675 cc 3 cilindra, 4 takta
  • Od 600 cc do 750 cc 2 cilindra, 4 takta

Minimalna težina iznosi 161 kilogram.

Superstock TT

U ovoj klasi se voze motori po FIM specifikaciji za istoimenu klasu. Motori mogu imati minalne izmene i nastupaju na gumama za slobodnu upotrebu.

  • Od 750 do 1000 cc 4 cilindra, 4 takta
  • Od 750 do 1000 cc 3 cilindra, 4 takta
  • Od 850 do 1200 cc 2 cilindra, 4 takta

Minimalna težina iznosi 170 kilograma.

Lightweight TT

Klasa je uvedena 1922. godine i prvi pobednik bio je Geoff S. Davison. Klasa je ukinuta 2004. godine, da bi bila ponovo vraćena u sezonama 2008. i 2009. ali je ponovo ukinuta usled prevelikih troškova.

Klasa se ponovo vozi, a pravo učešća imaju četvorotaktni motori s dva cilindra u twin rasporedu, s vodenim hlađenjem, zapremine do 650ccm, koji su se našli u slobodnoj prodaji.

Sidecar TT

Klasa uvedena 1923. godine, vožena je u tri kruga. Prvo ukidanje doživela je već 1926. godine, da bi se povratak dogodio 1954. godine s motorima zapremine do 500ccm. Četrnaest godina kasnije uvedena je klasa 750ccm, da bi obe klase 1975. godine bile zamenjene klasom do 1000 ccm.

Prema pravilniku koji se trenutno primenjuje pravo učešća imaju prikoličari s motorima od 501 do 600 ccm zapremine, s četiri takta i četiri cilindra, koji se koriste u motociklima koji su u slobodnoj pordaji.

Senior TT

Poput Junior TT klase, Senior TT klasa uvedena je 1911. godine i tada su voženi jednocilindrični motocikli zapremine 500 ccm i dvocilindrični motocikli zapremine 585ccm.

Danas se u ovoj klasi voze motori sa FIM Superbike specifikacijom.

  • Od 750 do 1000 cc 4 cilindra, 4 takta
  • Od 750 do 1000 cc 3 cilindra, 4 takta
  • Od 850 do 1200 cc 2 cilindra, 4 takta

TT Zero

Najmodernija klasa na ostrvu, osnovana 2010. godine. U ovoj klasi, kako joj i samo ime kaže, nastupaju motocikli koji ne koriste klasično gorivo i ispuštaju nula izduvnih gasova.

Format trkanja je veoma specifičan. TT trku čini nedelju dana treninga i nedelju dana trkanja. Sve počinje u subotu, da bi se slobodni treninzi i kvalifikacije nastavile u periodu od ponedeljka do petka, uglavnom u večernjim časovima, od 18:00 do 21:30. Treninzi se za neke klase voze i tokom trkačke nedelje.

Trke se voze tokom cele nedelje, uglavnom u periodu od subote do subote. Poslednja trka na programu je Senior TT i njome se trkanje na ostrvu Man završava do sledeće godine.

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video