Auto trke Formula 1

Očekivali smo mnogo, a nismo dobili praktično ništa…

Nažalost, dosadne trke su obeležile 2015. godinu, ali je bilo i nekoliko sjajnih, koje su nas podsetile zašto volimo taj sport. Nije bilo onoliko trenutaka kada smo bili na ivici sedišta koliko bismo voleli, povremeno smo se smejali do suza, ali i plakali od tuge. Dobili smo zasluženog šampiona, kojeg, reklo bi se, mnogi vole da mrze, koji pravu konkurenciju ove godine nije ni imao, ali postoje nagoveštaji da sledeće godine neće sve biti tako dosadno.

Umesto klasične analize, ove godine smo odvojili nekoliko utisaka koji su obeležili sezonu iza nas, a vama ostavljamo prostor da nešto dodate. Zato, krenimo redom…

Vozač godine – Luis Hamilton

Do ove godine, ser Džeki Stjuart je bio jedini britanski trostruki svetski šampion, ali više nije usamljen u tom društvu jer mu se pridružio Luis Hamilton, što samo po sebi govori o njegovom uspehu. Britanac je titulu obezbedio tri trke pre kraja, na Velikoj nagradi Sjedinjenih Država, a sezonu je završio sa 59 bodova više od svog timskog kolege Nika Rozberga.

F1 Grand Prix of USA

Ostvario je deset trijumfa, još sedam puta je bio na podijumu i upisao je 11 pol pozicija i niko više od njega nije zaslužio tu titulu. Prave trkačke greške videli smo samo na „Hungaroringu“, gde je napravio nekoliko gluposti i na kraju je morao da se zadovolji šestim mestom. Jedino odustajanje imao je u Singapuru, gde se iz trke povukao zbog kvara na bolidu.

Na trkama na kojima nije slavio, jednostavno, Rozberg i vozač Ferarija Sebastijan Fetel su bili bolji od njega, uz izuzetak one na ulicama Monte Karla. Tada je Mercedes u pogrešnom trenutku pozvao Britanca u boks, iako nije bilo neophodno da ide po nove pneumatike, pa su Rozberg i Fetel praktično ni krivi, ni dužni, na kraju bili ispred njega.

Istina je da se Hamilton opustio posle osvajanja titule, a Rozberg je to iskoristio i trijumfovao na poslednje tri trke sezone – u Meksiku, Brazilu i Abu Dabiju. Sada već trostruki svetski šampion je na to imao i pravo, jer je svoj cilj ispunio još krajem oktobra, ali je u Meksiku i Abu Dabiju možda i bio žrtva taktike svog tima, pa nije ozbiljnije uspeo da izazove Rozberga.

F1 Grand Prix of Brazil

Koliko je Britanac bio odlučan u nameri da osvoji titulu pokazuje svaka od njegovih deset pobeda, jer se odlično snašao pod pritiskom. I to poslednje tri trke ne umanjuju, već samo pokazuju da je Rozberg bio u stanju da zasija tek kada nikakvog pritiska nije bilo. Da se probudio ranije, ko zna šta je bilo, ali ovako Hamilton istinskog rivala ove godine nije ni imao. Nadamo se samo da je nemački vozač u poslednjih mesec dana dao neki nagoveštaj za narednu sezonu…

Više o promenama koje su se desile između dve Hamiltonove titule pročitajte našu temu „Isti šampion, ali neki novi Hamilton“.

Iznenađenje godine – Maks Ferstapen

Red Bulu, Mercedesu i Ferariju je bilo potrebno pola godine da polude za njim, a tada je odvozao samo nekoliko trka u jednosedima. Imao je 17 godina i bilo je ludo uopšte pomisliti da će se uskoro naći u bolidu Formule 1, ali to se desilo samo nekoliko meseci pošto je austrijski tim uspeo da ga privoli da mu se pridruži.

F1 Grand Prix of Hungary

Maks Ferstapen je u Australiji sredinom marta postao najmlađi vozač u istoriji Formule 1, a samo dve nedelje kasnije i osvajač bodova. Po svemu sudeći jedini je maloletni vozač koji je vozio u šampionatu, pošto su pravila u međuvremenu promenjena, pa je jedan od uslova za superlicencu to da vozač ima barem 18 godina. I ne samo to, iako je vozačku dozvolu dobio tek 30. septembra, do tada je uveliko zaludeo sve ljubitelje Formule 1 i pokazao da će biti šampion kad-tad.

Mladi Holanđanin, sin bivšeg vozača Benetona Josa, bio je neustrašiv u duelima sa mnogo iskusnijim vozačima od sebe. Preticao je na mestima na kojima bi se retko ko usudio da to učini, napravio je i nekoliko gluposti u skladu sa svojim godinama, ali je šampionat učinio mnogo zanimljivijim nego što bi on bio bez njega. On je zato jedna od retkih stvari koje smo dobili tokom sezone iza nas.

Tokom svoje debitantske sezone je deset puta bio među osvajačima bodova, a najbolji rezultat je ostvario u Mađarskoj, kada je zauzeo četvrto mesto. Osvojio je ukupno 49 bodova, što mu je bilo dovoljno za 12. mesto u generalnom plasmanu. Ono što posebno raduje je što je izvesno da će kao i mnogi vozači koji su osnove naučili braneći boje ekipe Toro Roso uskoro dobiti priliku u Red Bulu. To se neće desiti sledeće godine, ali je izvesno da hoće 2017, za kada su najavljene velike promene u šampionatu, a tada treba posebno obratiti pažnju na njega.

Razočaranje godine – Red Bul i Meklaren

F1 Grand Prix of Abu Dhabi

Teško je odlučiti se ko je najviše razočarao ove sezone, ali postoji više razloga zašto su Red Bul i Meklaren podelili tu ’titulu’. Od tima koji je do pre dve godine bio nedodirljiv očekivalo se da će se u najmanju ruku boriti za podijume, ali su na njemu Danijel Rikardo i Danil Kvjat završili samo jednom jer su favoriti ’zakazali’. Još od prve trke bilo je jasno da je austrijski tim daleko ne samo od Mercedesa, već i Ferarija, a za probleme je odmah okrivljen Reno.

Istina je da je Reno još prošle sezone loše podneo prelazak na nove turbo motore, ali su se vozači Red Bula borili za pobedničko postolje, a Rikardo je imao i tri pobede. Međutim, kako rezultati nisu bili ni izbliza onakvi kakve kompanija kakva je Red Bul očekuje niko u timu nije mogao da sakrije svoje nezadovoljstvo, pa je došlo čak do javnog rata, pošto ni Reno nije želeo da ostane dužan.

Od tada, cela situacija je poprimila mnogo veće razmere jer je Red Bul objavio rastanak sa Renoom godinu dana pre isteka ugovora, misleći da ima dogovor sa Mercedesom oko novih motora. Ipak, nemačka kompanija iz straha kako bi to moglo da utiče na njen tim nije želela da se upusti u tu saradnju, potom i Ferari, a na kraju i Honda, tačnije Meklaren, pošto je Ron Denis iskoristio svoje pravo veta.

slika3

Čelnici Red Bula su od tada pretili da će napustiti Formulu 1, u prvom trenutku ih niko nije shvatao za ozbiljno, ali se na kraju ispostavilo da se nisu šalili. Jasno je koliko bi odlazak austrijske kompanije naškodilo šampionatu, pa se i Berni Eklston angažovao, međutim, ni Mercedes i Ferari nisu popustili. Po svemu sudeći, čelnici Red Bula su na kraju morali da progutaju svoj ponos i pomire se sa Renoom, koji bi od naredne sezone trebalo da ima svoj fabrički tim, kada ponovo preuzme Lotus.

Što se tiče Meklarena, nova era sa Hondom je započeta mnogo gore nego što je iko mogao da zamisli, ako su problemi bili očekivani. Fernando Alonso i Dženson Baton su na većini trka morali da startuju sa samog začelja zbog brojnih kazni koje su dobili zbog promena raznih komponenti na svojim bolidima, po čemu su i postali rekorderi. Najbolji rezultat od njih dvojice ostvario je Alonso, u Mađarskoj, kada je zauzeo peto mesto i sezonu je završio sa 11 bodova, pet manje od svog timskog kolege.

Legendarni tim je u pojedinim trenucima pokazivao određeni napredak, ali je uglavnom bio tri sekunde, pa i više po krugu iza najbržih. Iako su svi znali da od Meklarena ne mogu da očekuju čudo, niko nije mogao da pretpostavi da će biti toliko iza svih i da će trenuci kada Alonso ili Baton nekoga pretiču biti toliko retki. Iz britanskog tima su optimistični pred narednu sezonu, tu prednjači Alonso, iako ga Denis čak šalje na godišnji odmor, ali ipak treba biti i realan po pitanju očekivanja.

Pozitivac godine – Sebastijan Fetel

F1 Grand Prix of Singapore

Još kada je objavljeno da će Fetel napustiti Red Bul i preći u Ferariju bilo je jasno da će doći do velike promene u tome kako ga mnogi ljubitelji Formule 1 gledaju. Želja da ponovi uspehe kakve je njegov sunarodnik Mihael Šumaher imao u italijanskom timu samo je jedan od razloga zašto su mnogi preko noći zaboravili zašto ga nisu voleli.

I nije samo zato Fetel pozitivac godine, već posebno zbog činjenice da su tri trke na kojima je on slavio bile među najuzbudljivijim tokom ovogodišnjeg šampionata. Nemac je već na drugoj trci u italijanskom timu, Velikoj nagradi Malezije, došao do pobede potpuno nadmudrivši Mercedes. Nekako, dolaskom Fetela, Ferari je promenio pristup, prestao je da bude toliko konzervativan i to se isplatilo.

Naravno, niko nije očekivao titulu od Fetela u prvoj sezoni u Ferariju, posebno zbog činjenice koliko je Mercedes nedodirljiv. Ali, druga bi mogla da bude potpuno drugačija priča i od četvorostrukog svetskog šampiona treba očekivati mnogo. Setite se samo da je svoju prvu titulu osvojio u drugoj sezoni u Red Bulu…

Negativci godine – mehaničari Vilijamsa

1215370859565ce5e63573d575874493_w640

Ove godine nemamo pravog negativca, nekoga ko je baš u negativnom obeležio sezonu svojom vožnjom ili ponašanjem. Ali, ako je neko negativno ostao upamćen tokom ovogodišnjeg šampionata, to su definitivno mehaničari Vilijamsa. Svi koji su pratili sve trke ove sezone, sigurno su aplaudirali svaki put kada su svoj posao odradili kako treba, a to se stvarno retko kada dešavalo.

Valteri Botas i Felipe Masa nisu uspevali da se bore za podijume kao godinu dana ranije, ali su nebrojeno puta gubili vreme ili bili kažnjeni zbog grešaka svojih mehaničara. Nekad su ih oni koštali podijuma, nekad samo boljeg plasmana, a sigurno najveći kiks imali su na Velikoj nagradi Belgije, kada su prilikom prvog odlaska u boks Fincu stavili tri meka pneumatika i jedan srednje smese.

Najzabavniji trenutak godine – Batonov i Alonsov podijum

F1 Grand Prix of Brazil - Practice

Uprkos najlošijoj sezoni u svojim karijerama, Baton i Alonso barem nisu izgubili smisao za humor i u Brazilu su ljubiteljima Formule 1 priredili najzabavniji trenutak godine. Vozači Meklarena su u kvalifikacima na stazi „Interlagos“ eliminisani već u prvoj rundi, a na putu do garaže svog tima prošli su pored podijuma i poželeli da ga ’osete’.

Na taj način su se postarali da barem jednom ove sezone budu na pobedničkom postolju, doduše samo simbolično, jer su tokom cele godine bili daleko ne samo od njega, već i od mesta koje donose bodove. Tako su uspeli da zabave sve one koji su bili na stazi, ali i kraj malih ekrana, i to samo nekoliko minuta pošto je Alonso odlučio da se malo odmori posle kvara svog bolida. Slika dvostrukog svetskog šampiona kako sedi na stolici i sunča se pored staze obišla je svet za tren, a mnogi su je iskoristili za sjajne montaže koje su oduševile i samog Alonsa.

Najtužniji trenutak godine – smrt Žila Bjankija

F1 Grand Prix of Italy - Practice

Još od Velike nagrade Japana, mnogi su se pribojavali tog dana, a on je došao 17. jula. Žil Bjanki je preminuo devet meseci pošto je doživeo teške povrede glave na stazi „Suzuka“ i prvi je vozač od 1994. godine i pogibije Aertona Sene koji je podlegao povredama koje je zadobio na stazi. Mnogi su u Bjankiju videli budućeg svetskog šampiona, ali on svoj potencijal, nažalost, nije uspeo da ispuni.

Njegova smrt ostavila je neizbrisiv trag u Formuli 1, koja je preduzela posebne mere posle nesreće u Japanu, pa je tako uvedeno pravilo virtuelnog bezbednosnog vozila. Takođe, ozbiljno se razmišlja o uvođenju zatvorenih kokpita, a konkretni koraci po tom pitanju su učinjeni posle Bjankijeve smrti i pogibije Džastina Vilsona na trci Indikara.

Više o Žilu Bjankiju možete da pročitate u našoj temi „Ćao, Žil“.

 

Trka godine – Velika nagrada Mađarske

F1 Grand Prix of Hungary

Pošto većina trka u ovogodišnjem šampionatu nije obilovala uzbuđenjem i neizvesnošću, izbor za trku godine nije bio težak. Iako „Hungaroring“ mnogi smatraju dosadnom stazom, ona nas poslednjih sezona iznenađuje onakvim trkama kakve su nam potrebne. Ove godine je svim ljubiteljima Formule 1 bila preko potrebna baš takva, pošto je vožena nedelju dana pošto je preminuo Bjanki.
Na Velikoj nagradi Mađarske trijumfovao je Fetel, ispred Kvjata, kojem je to najbolji rezultat karijere, i Rikarda. To je ujedno bila jedina trka ove sezone na kojoj nijedan od vozača Mercedesa nije bio na podijumu, a nije da nije imao priliku. Četvorostruki svetski šampion je na stazi „Hungaroring“ vodio od starta do cilja i gotovo nijednog trenutka nije imao pravog konkurenta za najviši stepenik pobedničkog postolja.

Iza Fetela se vodila velika borba u kojoj su kao pobednici izašli vozači Red Bula, iako se samo nekoliko krugova pre cilja činilo da će Rozberg doći do drugog mesta. Međutim, Nemac je posle kontakta sa Rikardom morao u boks i na kraju je morao da se zadovolji osmim mestom. Dve pozicije ispred njega našao se Hamilton, koji je bio dominantan u treninzima i kvalifikacijama, ali je na startu napravio prvu u nizu svojih grešaka.

Trku je obeležila i eksplozija prednjeg krila na bolidu vozača Fors Indije Nika Hilkenberga, pošto se ono prethodno podvuklo pod njega. Srećom, Hilkenberg je ostao nepovređen posle tog incidenta, ali je on uticao na trku, pošto je na stazu izašlo bezbednosno vozilo. Iako se činilo da bi Rozberg i Rikardo od tada mogli da ugroze Fetela, šansu za to nisu ni imali, a posle njihovog kontakta profitirao je Kvjat, a Australijanac je uspeo da na kraju dođe do podijuma, jedinog ove sezone.

Šta nas čeka dogodine?

Ono što je izvesno, naredna sezona neće doneti velike promene. Pravila će većim delom ostati ista, ali će nam se pridružiti novi tim – Has, čije boje će braniti Roman Grožan i Esteban Gutijeres. Reno bi u narednim danima trebalo da preuzme Lotus, pa će ponovo imati svoj fabrički tim, a u isto vreme saznaćemo i koje je rešenje Red Bul našao.

Velikih transfera između dve sezone, mnogi očekuju odgovor Ferarija i Red Bula Mercedesa, napredak Meklarena, pa je trenutno mnogo pitanja koja čekaju odgovor. Na njih ćemo morati da čekamo do 20. marta, za kada je zakazano otvaranje sezone, tradicionalno Velikom nagradom Australije na stazi „Albert park“.

Sada je red na Vas, ko se istakao ove sezone? Ko Vas je iznenadio, a ko razočarao? Čekamo Vaše odgovore.

 

izvor: Jelena Trajković / B92

Video