Nemački tjuner za slavu švedske tehnike

Razmatrajući modele s kojima bi se Volvo mogao pojaviti u WTCC-u, pod uslovom da uopšte ima takvih ambicija, svojevremeno smo pomenuli hečbek V40, koji već postoji kao trkački auto i nastupa na trkama izdržljivosti u Nemačkoj. Priprema ga, prijavljuje i s njim se takmiči privatna ekipa Hajko sportiv iz Vizbadena, čije su delatnosti tema teksta koji sledi.

Operacija koju predstavljamo deluje kao zaokružena kombinacija poslovnog interesa, strasti i posvećenosti. Hajko sportiv sarađuje s Volvoom od 1972. godine. Pored toga što je diler njegovih automobila, on ekskluzivno tjunira i oplemenjuje serijske modele, poboljšava im performanse i dizajn enterijera, ugrađuje felne od lake legure, sportski izduv, tjunira šasiju i kočnice.

Višedecenijska odanost Volvou za ove ljude je stvar principa, a njihov trkački život sa švedskim automobilima – i samo sa njima – počeo je 1995. godine, kada im je Volvo Nemačka poverio da projektuju i spreme jedan limuzinski i jedan karavan „volvo 850 T5“ za 24 sata Nirburgringa. Karakteristični i fascinantni zvuk petocilindarskih motora ove modele je brzo učinio miljenicima publike. Dalje je bilo logično: dotadašnji Hajko motorsport prerastao je u Hajko sportiv, a ovaj je danas vodeći nezavisni tjuner švedskog brenda.

heico_850_t5_1995_6-300x199

Od prvog dana, trke izdržljivosti čine osnovu svih sportskih aktivnosti firme iz Vizbadena i služe joj kao opitni poligon za razvoj sopstvenih proizvoda. Program je koncentrisan na Nirburgring Nordšlajfe – „Zeleni pakao“, koji važi za najzahtevniju trkačku stazu na svetu. Zahvaljujući svojoj jedinstvenoj konfiguraciji, 20,8 kilometara duga pista predstavlja omiljeni test i razvojni teren čitave automobilske industrije i proizvod koji se tamo dokaže, funkcionisaće svuda.

Uslovi na stazi tako su ekstremni da ih u auto-industriji izražavaju stres faktorom 1:20. Drugačije rečeno, svaki tu prevezeni kilometar ima ekvivalent od otprilike dvadeset kilometara realnog opterećenja u normalnom drumskom saobraćaju. Na 24-časa Nirburgringa svake godine se pređe 3.300 kilometara, što je razdaljina od Geteborga do Palerma. To je efektivno isto kao da se trkačkim tempom prevali više od 66.000 kilometara po običnim drumovima. Kada Hajko sportiv posle ovakve jurnjave zabeleži pobedu u klasi, to shvata kao dokaz kompetentnosti, potvrdu visokog kvaliteta proizvoda i performansi ekipe.

heico_s40_2.0_1999_4

Izreka „svi hvale ono što Nirburgring isproba“ (na nemačkom se rimuje: „Jeder lobt was Nürburgring erprobt“) predstavlja vrhunski podsticaj za tjunera iz Vizbadena da se na trkama u Ajfelima neprekidno takmiči od 1995. godine i da na Nordšlajfeu izveze nebrojene test kilometre sa svojim putničkim modelima.

Dosledno navedenom sloganu, prva tri proizvoda koje je Hajko sportiv preneo sa trkačke piste na puteve bila su: povećanje snage, blokada diferencijala i šestoklipni kočni sistem za putničku varijantu „volvoa 850 T5“, koji su homologirani i pušteni na tržište.

Posle sezone 1997. model 850 je na pisti ustupio mesto „volvou S40“, a ovog je pratio ciljano razvijeni program individualizacije za putničke verzije. Kompanija je premijerno počela da proizvodi delove po sopstvenim projektima, razvila je prve komponente eksterijera i napravila svoje sportske naplatke. Ovom proizvodnom ofanzivom i značajnim ulaganjem u marketing i infrastrukturu, Hajko sportiv je, korak po korak, počeo da osvaja i druga tržišta i uznapredovao je do statusa najvećeg ponuđača sportske Volvo dodatne opreme na svetu.

Takmičarski program razvijan je i dalje. Nemački ogranak Volvoa ovlastio je Hajko sportiv da kao „zvanični partner u auto-sportu“ priprema i prijavljuje različite varijante modela S40 za VLN i 24-časovne trke na Nirburgringu. Nemci su taj status zadržali do kraja 2001. godine, kada je Fordova „Premijer automobilska grupa“, koja je, između ostalog, posedovala Volvo i Jaguar, odlučila da svi lokalni programi moraju biti obustavljeni u korist Jaguarovog F1 angažmana.

Od tog trenutka, sve trkačke aktivnosti Hajko sportiv sprovodi autonomno i pod geslom „sami razvijamo, sami proizvodimo, sami vozimo“. U praksi, to znači da njegovi vozači nisu profesionalci, već imaju i druga zaduženja u ekipi, ali poseduju ogromno iskustvo na Nirburgringu i za njima su bukvalno desetine maratonskih trka izvezene na „Zelenom paklu“.

I tehničko vođstvo tima i mehaničari regrutovani su iz sopstvenih redova. To rešenje ima svojih prednosti: praktična saznanja iz auto-sporta direktno se prenose u svakodnevno poslovanje, proizvode i usluge. Takođe, opisana strategija i najzahtevnijim klijentima deluje ubedljivo i učvrstila je i njihovo poverenje i kredibilitet firme.

Od 2007. godine, Hajko sportiv je u vatru „Zelenog pakla“ Nirburgringa slao različite modele (S40, C30, V40), pod sloganom „zeleno trkanje“ i uz isključivo korišćenje alternativnih goriva, čime dokazuje da se ekološka svest i auto-sport međusobno ne isključuju.

U periodu od 2007. do 2010. godine ekipa je nastupala koristeći bietanol E85, a pobeda u klasi na 24-časa Nirburgringa 2010, kao i dalji uspesi na raznim četvoročasovnim i šestočasovnim trkama pokazali su koliki se potencijal nalazi u viziji „zelenog trkanja“.

Tokom 2012. usledio je prelazak na biodizel i dizel R33. Sa dizel motorom koji je napravio i isporučio Volvo, a koji je dalje razvijao samostalno, Hajko sportiv ušao je u drugu fazu „zelenog trkanja“. Složene tehnologije, krcate startne liste i oštra konkurencija u dizel klasi promovišu mogućnosti i sposobnost tima, ali su istovremeno veliki izazov i zahtevaju sve veće napore, čiji teret snose i partneri ekipe.

„Upotreba alternativnih goriva, naša stalna težnja ka poboljšanjima i povezivanje naših partnera i celog našeg osoblja načinili su naš gotovo 20-godišnji sportski angažman neodvojivim delom našeg preduzeća“, kaže Holger Hetke, generalni direktor Hajko sportiva.

„Povrh toga, za razliku od ostalih Volvo timova, mi ne koristimo cevastu šasiju i motore drugih proizvođača, već se uvek baziramo na standardnim Volvoovim vozilima i originalnim delovima iz Volvoovog i našeg sopstvenog programa (Hetke ovde aludira na zvanični Volvoov trkački tim Polstar rejsing, koji u Skandinaviji nastupa sa automobilima čija je šasija „solucija F“, a motor iz Reno-Nisan alijanse). Takmičeći se, mi na upečatljiv način prikazujemo najbolje moguće performanse jednog pravog Volvoa i demonstriramo tipične i suštinske kvalitete brenda Volvo – dugovečnost i izdržljivost.“

 

Serbiaring

Serbiaring je internet portal koji se bavi auto-trkama na kružnim stazama, sa posebnim akcentom na domaće trkače na internacionalnoj sceni i detaljnim pregledom WTCC i ETCC trka kroz izveštaje, intervjue i autorske tekstove.

Video