Formula 1

Masa o prošlosti

Massa je za Crash.net pričao o poslednjih 12 meseci, koliko je prošlo otkad je napustio Ferari.

Kada se osvrneš unazad i vratiš u vreme kada si napustio Ferari, a danas si na podijumu za Williams, koliko je sve to velika promena za tebe ?

Svakako u ovo vreme prošle godine nisam znao gde ću sada biti. Nisam čak ni pregovarao sa Williamsom. Zapravo sam baš na prošlogodišnjoj trci u Singapuru dobio informaciju da se Williams interesuje za mene. Ali pre trke nisam znao šta će sa mnom biti, čak nisam bio ni toliko motivisan za trku jer nisam bio u timu koji me čini srećnim. Nisam imao konkurentan bolid kao ni tim sa kojim mogu da radim na poboljšanjima istog.

Tako da mi je prošla sezona prošla u lošem raspoloženju. Neverovatno je koliko su stvari dobro krenule prelaskom u Williams, tim koji je želeo da budem deo njega. Sve je funkcionisalo savršeno. Pridružio sam se timu koji je bio jedan od najgorih prošle sezone, a ove je jedan od najboljih. Imamo još dosta prostora za napredak. Vrlo sam srećan, izuzezno mozivisan, uživam ovde.

Stvari se u Formuli 1 brzo menjaju. Vozio sam za najpopularniji tim i prelaskom u Williams sam napravio dva koraka napred u svojoj karijeri, iako je izgledalo da idem nazad.

Kakva je atmosfera u Williamsu u poređenju sa Ferarijem? Šta je drugačije i šta ti se posebno dopada ovde?

Svakako je velika čast bila sarađivati sa Ferarijem. To je sjajan tim, bez dileme. Veliko je iskustvo biti deo takve ekipe. Smatram da su ovde stvari dosta opuštenije nego u Ferariju, imam utisak da se više trkamo. Ako pobediš nosićeš veliko breme tereta na leđima, ako ne pobediš, nosićeš još veće. Jednostavno je mnogo veći pritisak u Ferariju. Mislim da je to glavna razlika između ove dve ekipe.

Intervjuisao sam Boba Smedlija u Belgiji i on mi je rekao da su vidljive promene na tebi. Rekao je da si mnogo opušteniji, kao osoba i kao vozač, da li i ti tako misliš? Da li ti je pomoglo prisustvo nekoga ko te tako dobro poznaje?

Srećniji sam jer mi ovde dobro ide. Na nas vozače sve utiče na učinak na stazi, mnogo je važno da se dobro osećamo. Takođe privatan život je mnogo bitan, na to ne mogu da se požalim. Osećam se odlično u Williamsu, uživam ovde.

Mislim da je Rob jako bitna karika u timu, uživam da radim sa njim jer osim posla sa njim mogu da popričam i o drugim stvarima. Smatram da je jako bitno da radiš sa ljudima koji ti se dopadaju. Ne mislim samo na Roba, uživam da radim i Sa Petom Simondsom. Za mene je on neverovatan profesionalac. Uglavnom je zaslužan za sve promene u timu. Posoji mnogo zaslužnih inženjera koji su vredno radili na bolidu, svi oni su pod Petovim vođstvom. On je taj koji odlučuje o mnogim stvarima, vrlo je inteligentan i ono što je važno, imamo utisak da zna šta radi.

Dosta pažnje ovde je usmereno na uspeh tima – plasman u konkurenciji konstruktora na primer. Deluje da ti i Valteri sjajno funkcionišete zajedno. Da li je zaista tako ili ipak postoji konkurencija iza zavese?

Mislim da sjajno funkcionišemo zajedno, imamo dosta toga zajedničkog, često nam se i mišljenja o bolidu poklapaju. Nekad kažem ono što on pomisli i jako se dobro razumemo. Prave poruke za inženjere su izuzezno bitne, a ako pogledate napredak bolida od prvog testiranja do danas, uverićete se da su poruke bile prave. Zbog toga mislim da sjajan posao radimo u tandemu.

Obojica ste unapredili tim. Došao si iz velikog tima, da li ti iz ove perspektive deluje da će Williams moći da se bori rame uz rame sa timovima kao što su Ferrari, Mercedes, možda Red Bull? Ili ipak smatraš da je ova sezona najveća šansa za to?

Mislim da ćemo u budućnosti biti rame uz rame sa velikim timovima. Mercedes će biti težak ulov čak i sledeće godine jer imaju zaista neverovatno dobar bolid. Siguran sam da neće mnogo toga menjati na bolidu, držaće se iste filozofije uz unapređenja nekih stvari. Za njih će sledeća sezona biti samo evolucija ovoga što su sada.

Tako da nisam siguran da li ćemo dogodine moći da se borimo sa Mercedesom, ali sa ostalima da i u to sam stoprocentno siguran.

Već imaš ugovor sa Williamsom za sledeću godinu ali si na Monci izjavio da želiš ovde da ostaneš. Da li možda planiraš ovde i da završiš karijeru?

Ne znam sa sigurnošću koliko dugo ću ovde ostatit, ali verovatno će mi ovo biti tim sa kojim ću okončati karijeru. Svakako sam ovde presrećan i želim da vozim dok mogu. Nadam se da ću ovde ostaati još dve, tri godine… Možda i više. Ne volim da razmišljam o budućnosti, uživam trenutno ovde i nadam se da će tako ostati.

Koje unapređenje vam može doneti korak napred sledeće sezone?

Definitivno unapređenje aerodinamike može doneti mnogo. Postoji još dosta stvari vezanih za mehaniku koje možemo da unapredimo, mislim da inženjeri jako dobro znaju u kom pravcu treba ići dalje. Možda su ovde dve stvari najbitnije uz nadu da će Mercedes i sledeće godine nastaviti sa sjajnim agregatima.

Kada govoriš o unapređenjima zvučiš kao prvi vozač ekipe. Da li to tako ? Da li je to uloga koja ti je nedostajala u Ferariju?

Ne smatram sebe prvim vozačem. Osećam da sve što kažem timu neko usvoji. Super je što je to tako i to je ono što mi je falilo u Ferariju. Mislim da je to jako važno, ne samo iz perspektive mojih rezultata, već iz perspektive unapređenja celokupne ekipe. Osećam veliko poštovanje ekipe, i zbog toga se osećam sjajno. Nema razilike u odnosu tima prema meni ili Botasu, isti je tretman za obojicu i to atmosferu čini odličnom. Mislim da je ta hemija zdrava za ekipu.

Da li je to nešto što Ferari nije radio?

Pomalo, da.

Izvor: www.crash.net

Marko Srdić

Marko je jedan od osnivača i u timu je web developer. Za sve izmene na sajtu zadužen je on. Kada nađe slobodnog vremena piše o Formuli 1 i kružnim auto trkama.

Video