Kratak vodič kroz promene u F1

Prošle godine Formula 1 je dobila nove vlasnike. Liberti medija je umesto Bernija Eklestona postavio tročlano rukovodstvo da promene stvari u F1. Sezona 2017. je služila da novo rukovodstvo na  čelu sa Rosom Bronom ispipa puls kako vozača, timova tako i gledalaca. Sada je vreme da pokažu u kom pravcu će da se razvija Formula 1.

Ove godine Liberti medija je uvela relativno mali broj noviteta. Po pitanju tehničkih promena, neke su veće neke manje a neke ćemo sigurno odmah uočiti. Neke od promena najavljuju neizvesniju borbu među timovima.

Mesto i vreme

Tokom ove godine isplanirajte da 21. vikend uživate u najbržem cirkusu na svetu. Na kalendar se vraća staza Hokenhaim i Velika nagrada Francuske na stazi Pol Rikar. Na stazi Pol Rikar poslednja F1 trka, pre ovogodišnje, je vožena 1990. Vreme te trke je pomereno za 2 sata kako se ne bi poklapalo sa utakmicom Svetskog prvenstva u fudbalu između Engleske i Paname.

Trke će počinjati 10 minuta nakon punog sata. Evropske trke i trka u Brazilu se pomeraju za još sat vremena, će tako 11 od 21 trke ove sezone počinjati u 15:10.

„Oreol“ glavu čuva

Najvidljivija promena na bolidu je definitivno „oreol“. Još od prvih nacrta zbog svog izgleda „oreol “ je naišao na oštre kritike kako timova, tako i fanova. Šef tima Mercedesa, Toto Volf, je izjavio da bi najradije uzeo motornu testeru i skinuo „oreol“ sa bolida koliko je ružan.  S druge strane Danijel Rikardo, kada je isprobao nov Red Bulov bolid na testu u Španiji nije komentarisao izgled ali tvrdi da se tokom vožnje „oreol“ i ne primećuje.

Međutim, iako izgleda kao da nikako ne pripada na bolidu, on služi da štiti vozača od udara i od otpadaka sa staze koji bi mogli da polete  ka vozaču. Jedan od glavnih razloga za ovakve mere bezbednosti je udes koji je imao Žil Bjanki na stazi Suzuka 2014.  Nakon tog udesa Mercedes je  2015. predložio „oreol“ kao meru zaštite vozača. Pošto je „oreol“ neophodan, a njegov osnovni dizajn propisan pravilima, timovima ne ostaje mnogo mesta za kreativnost. Najviše vremena u dizajniranju „oreola“ im je zapravo trebalo da naprave „oreol“ koji je bezbedan i po pravilima, a da što manje utiče na ukupnu težinu vozila.

T-krilca i ajkulina peraja

Timovi Formule 1, nakon što su uvedena nova pravila početkom 2017, bacili su se u potragu za „rupama“ u pravilniku koje bi mogli da iskoriste. Jedna od tih „rupa“ iznedrila je T-krilca iza motora i „ajkulina peraja“ kao ogromne poklopce motora kako bi poboljšali aerodinamičnost. Ove godine, precizno su propisana pravila kojima se T-krilca zabranjuju, a „ajkulina peraja“ su znatno smanjena.

Tri motora po sezoni

Četiri motora godišnje su prošlost, po novom pravilniku svaki tim će imati pravo da tri puta u sezoni promeni motor bez dodatnih penala. Nakon trećeg menjanja će kažnjavati, ali o svim novim kaznama nešto kasnije.  Timovi će imati jednu šansu manje da predstave unapređene verzije motora, a vozači moraju da nađu savršen odnos performansi i izdržljivosti. Ukoliko previše štede motore, zaostajaće za konkurencijom. Ako ih budu previše trošili vrlo brzo će potrošiti dozvoljen broj motora i zaradiće kaznene poene. Što znači da oni koji budu najbolje vodili svoj razvojni program imaju veliku šansu da pokupe najveće nagrade.

Ceo spektar pneumatika

Što više to bolje. To je izgleda Pirelijev moto za izbor guma ove godine. Nakon prošlogodišnjih 5 tipova komponenti, ove godine spektar su proširili sa još dva tipa guma.  S jedne strane spektra, za trke u suvim uslovima su uvedene hiper-meke gume, označene roze bojom. Tvrda komponenta je bila označavana narandžastom bojom, međutim od ove sezone za tvrdu komponentu će se koristiti ledeno plava. Narandžasta ostaje u upotrebi ali sada će označavati najtvrđu komponentu u spektru, supertvrde pneumatike.
U zavisnosti od toga kako Pireli odabere pneumatike za trke, generalni prelaz ka mekšim komponentama može da učini trke zanimljivijim. Ovakva paleta pneumatika najavljuje da možda više nećemo gledati trke sa samo jednom zamenom guma.

Promenjen sistem kazni

Prošle godine smo više puta mogli da vidimo da vozači zbog promenjenih komponenti, budu pomereni čak 30 ili 50 mesta na startu trke. Iz FIA-e obećavaju da od ove godine neće biti tako, već da će svaki vozač koji bude imao kaznu pomeranja za 15 mesta biti pomeren na kraj startnog reda. Ako se desi, kao nekoliko puta prošle sezone, da više vozača dobije kaznu zbog menjanja komponenti, redosled na začelju će biti određen redosledom promene tih komponenti.

Nova lica

Najveće promene u timovima, tokom zime, napravili su Zauber i Vilijams.
Zauber sada sarađuje sa Ferarijem i Alfom Romeo i u svoje redove su doveli mladog Šarla Leklera. Mladi Francuz je bio Ferarijev „đak“, a u Formulu 1 dolazi kao prvak Formula 2 šampionata. Pored njega, Zauber u svoje redove kao test vozača dovodi mladu Tatjanu Kalderon.

Vilijams nas je celu zimu „pekao na tihoj vatri“. Još tokom prethodne sezone, kada je Masa ponovo najavio svoje povlačenje, počelo je da se pojavljuje ime Roberta Kubice kao potencijalne zamene za Masu. Do kraja sezone bilo je i onih, kao što je Kimi Raikonen, koji nisu bili 100% sigurni da će Masa zapravo otići u penziju. Međutim, kada je Masina penzija postala realnost, sve oči su bile uprte u Vilijams. Pitanje koje se postavljalo je bilo: da li ćemo ponovo Kubicu videti u F1 bolidu. Želja se, donekle, ispunila jer je Kubica sada test vozač Vilijamsa, a Masino mesto u timu je dobio Sergej Sirotkin. Rus donosi sponzore i diplomu mašinskog inženjera, tako da pored vozačkih sposobnosti biće i od velike koristi u samom boksu.

New kids on the grid

Kada su prošle godine najavili promenu imidža Formule 1, retko ko je mislio da će novi vlasnici imati i propratne događaje na stazi da izmene. Vest da ukidaju Grid Girl sistem, devojke koje su držale brojeve ispred vozača pre početka trke, privukla je veću pažnju javnosti nego većina vesti iz motosporta ove zime. Ono što je rukovodstvo isplaniralo je zapravo još jedan način da niže kategorije automotosporta približi i publici Formule 1. Na svakoj trci, umesto devojaka, sada će brojeve vozača držati deca. Ne bilo koja deca, već učesnici takmičenja u jednosedima za najmlađe. To su u većini zemalja u kojima se vozi F1 karting šampionati u kojima su počinjali i sadašnji vozači F1.

Najavljeno je još promena van staze, poput vatrometa i pratećih programa za posetioce trka. Od promena koje mogu uticati na šampionat, najavljeno je moguće uvođenje ponovnog starta posle crvenih zastava. Do sada, u takvim slučajevima start je bio iza Safety Cara, dok bi se sada u slučaju ponovnog starta vozači vratili na startne pozicije za ponovni start trke.
Očekuje nas neizvesna sezona, posebno zbog novih tehničkih regulativa, može doći do neizvesnije borbe za mesta, naročito u šampionatu konstruktora.

 

 

 

Video