Moto trke Priče iz boksa

Ko je bio Daijiro Kato?

Kato je bio jedan od najtalentovanijih vozača svoje generacije. Motociklista za kojim će Japan još dugo žaliti. Aktivno se trkao od 1996. godine, ali tek se 2000. godine kao 24-godišnjak pojavio na svetskoj sceni, i to u velikom stilu.

Rođen je 1976. godine u mestu Saitama u Japanu. Karijeru je još od malena započeo u mini-bike šampionatu Japana gde biva četvorostruki državni šampion. Sa kružnim trkama krneuo je 1992. godine, a četiri godine kasnije uspeo je da uđe u MotoGP šampionat kao wild-card vozač u klasi 250. U prvoj trci, na stazi Suzuka beleži treće mesto.

Daijiro Kato 1997

Godinu dana kasnije Kato je postao šampion Japana, a kao wild-card pojavljuje se ponovo na Velikoj nagradi Japana, na stazi Suzuka i ovog puta beleži pobedu na zaprepašćenje svih prisutnih. I pored ova dva rezultata Kato poziv za MotoGP šampionat dobija tek 2000. godine.

U svojoj prvoj sezoni u klasi 250cc ostvario je četiri pobede, čime se plasirao na treće mesto u generalnom plasmanu. Te 2000. godine je svima pokazao da se može ravnopravno nadmetati sa najboljima. Naredne 2001. godine Daijiro je jednostavno dominirao klasom 250cc. Vozeći Hondu ostvario je čak 11 pobeda i pored osvojene titule, sa 322 osvojena poena postavio je rekord po broju osvojenih bodova u jednoj sezoni u ovoj klasi.

Kato je 2002. godine prešao u MotoGP klasu, gde je u prvoj sezoni vozio za Fortuna Gresini Hondu. Na slabašnom motoru vozio je fantastično i osvojio je drugu poziciju u Jerezu. Nakon te trke, uspeh vozača iz Japana nije ostao neprimećen od strane Honde, te sezonu do kraja vozi na četvorotaktnoj fabričkoj Hondi RC211v. Na tom motoru ostvario je još jedno drugo mesto, ovog puta u Brnu.

Daijiro Kato 2

Nakon što je proglašen novajlijom godine, Kato je 2003. godine prešao u Telefonica Moviestar Hondu, moćnu ekipu koja se jedina mogla nositi s Rossijem. Njegov timski kolega Sete Gibernau je na tom motoru kasnije tokom sezone „pravio čuda“ i ostvario veći broj pobeda. Kato nije imao priliku da se pokaže.

Šesti april 2003. godine. Prva trka u MotoGP sezoni vozi se u Japanu, na stazi Suzuka. Tada jednoj od najopasnijih staza u šampionatu, poznata po velikom broju zidova koji okružuju samu pistu. Kato je startovao sa 11. pozicije, da bi već na kraju prvog kruga bio na sedmoj poziciji, sledećim prolaskom kroz cilj imao je šestu poziciju. Treći prolazak kroz cilj se nije dogodio.

Kato je pri brzini od oko 200 km/h u Casio šikani udario u barijeru od guma, a zatim i barijeru od pene. Prema zvaničnim navodima dislokaciju veze između lobanje i kičmene moždine, povredu koja ga je i koštala života zadobio je prilikom udarca glavom o barijeru od pene.

Daijiro Kato 3

Postavlja se pitanje da li bi Kato preživeo da su radnici na stazi drugačije odreagovali. U slučaju ovakvih nesreća redari bi obično zaustavili trku dok se povređeni vozač bezbedno ne ukloni sa staze. U ovom slučaju to se nije dogodilo, već su Kata na nosilima izneli sa staze dok je trka trajala. Trka nije prekinuta.

Kato je dve nedelje ležao u bolnici, da bi potom usled zadobijenih povreda kičmene moždine i grudnog koša 20. aprila 2003. godine preminuo.

Smrt Daijira Katoa izazvala je reakciju FIM-a. Velika nagrada Japana već se naredne godine preselila na stazu Motegi, a Suzuka je zauvek izgubila licencu za organizaciju MotoGP trka.

Čelnici staze Misano World Circuit, kasnije „Marco Simonceli World Circuit“ 2006. godine su izglasali da novoizgrađeni prilazni put stazi nosi ime „Via Daijiro Kato“.

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video