Auto trke Formula 1

Kako pravilia za 2015. godinu sređuju ružne noseve

Bolide iz 2014. godine, letimičnim pogledom, mogu prepoznati čak i oni ljudi koji F1 prate s vremena na vreme. Uzrok ovome su propisi o izgledu prednjeg kraja, koji su ranije prouzrokovali probleme.

Dok je Lotusov prednji kraj sa dva šiljka prilično prepoznatljiv, izgled prednjeg kraja ostalih proizvođača je poprilično „normalan“. Pravila propisuju da nos mora biti između 135mm i 300mm iznad referentne ravni. Pored toga, površina poprečnog preseka mora biti 9.000 kvadratnih milimetara. Ova pravila dizajnerima daju poprilično veliku slobodu kada je dizajn prednjeg kraja u pitanju.

Prednji kraj Mercedesa i Ferarija je veoma sličan – otvor na sredini i dva krila. Otvori na krilima su tu kako bi se stvorila što veća sila potiska. Razlika u obliku svodi se na to kako su dizajneri odlučili da popune površinu koja je propisana pravilnikom.

Force India koristi ružan, ispupčen nos. Različito tumačenjen propisa je ono što je stvorilo frku oko estetike prednjeg kraja. Na žalost, sedam timova je na isti način protumačilo pravilnik i koriste sličan, veoma ružan, prednji kraj.

Red Bull je na elegantniji način interpretirao najčešći dizajn prednjeg kraja. Opremljen je padajućim kobilicama ispod vrha nosa, kako bi zadovoljio zahtev o površini. Nos se uklapa sa kompletnim prednjim krajem bolida, tako da čini skladnu celinu, prijatnog izgleda.

Četvrta kategorija dizajna prednjeg kraj.a je popularna „viljuška“ koju koristi Lotus. Jedan od dva kraka je duži, jer propisi dozvoljavaju samo jednu površinu na samom vrhu bolida. Ovaj dizajn je najneefikasniji, a zbog toga što mora biti ojačan, ovaj nos donosi i dodatnu, nepotrebnu težinu.

Dizajn nosa za 2015. godinu

Do ove zavrzlame sa nosevima je došlo jer je FIA želela da natera dizajnere da stvaraju niže noseve, kako bi se povećao stepen bezbednosi u slučaju kontakta. Da li su u tome i uspeli je tačka rasprave. Adrian Newey istakao je na početku sezone da se novi dizajn u nekim situacijama može pokazati i kao manje bezbedan.

Ono što niko ne poriče jeste da su uspeli da proizvedu generaciju bolida koji su komično neprivlačni. Kako bi odgurala dizajnere od ideje da stvaraju vozila za podsmeh, FIA je uvela novi pravilnik za 2015. godinu.

Pravila za 2015. godinu zahtevaju sledeće:

  • poprečni presek nosa ostaje isti – 9.000 kvadratnih milimetara
  • nos će biti još snižen i moraće se nalaziti na visini između 135mm i 220mm iznad površine poda
  • Vrh ne sme biti širi od 140 mm
  • Nos se mora proširiti na drugi poprečni presek , koji je udaljen 150 milimetara i čiji poprečni presek mora biti manji od 20.000 kvadratnih mm
  • Maksimalna širina drugog preseka je 330 mm
  • Oba preseka moraju biti simetrična oko središnje linije
  • Poprečni preseg preostalog dela nosa, koji ide ka šasiji, mora da se sužava
  • Vrh nosa se mora nalaziti na sredini prednjeg krila

 

Šta ovo znači u praksi? Dopunjen pravilnih sužava mogućnost stvaranja čudnog oblika nosa. Timovi će se u 2015. godini verovatno odlučiti za ovalni ili pravougaoni nos koji će se stapati sa šasijom.

Naredna skica predstavlja mogući izgled nosa u 2015. godini.

2015-nose-886x489

 

Prema pravilniku za 2015. godinu, nos Lotusa ne ispunjava normu, jer nije simetričan. Takođe, ni Mercedesov prednji kraj ne ispunjava pravila. Nadamo se da će novi pravilnik zaista uspeti u zamisli da od naredne sezone gledamo lepe bolide.

 

 

Izvor: f1fanatic.co.uk/

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video