Formula 1

Kakve pouke može F1 da izvuče iz Japana?

Medicinsko osoblje kod Žila Bjankija
Medicinsko osoblje kod Žila Bjankija

Niko ne želi da dođe do povreda vozača, ali to je ipak neizbežna realnost. To je deo onoga što čini Formulu 1 tako zanimljivom kako za učesnike, tako i za gledaoce širom planete. Svi vozači znaju da rizikuju svoje živote u trenutku kada navuku kombinezone i stave kacige na glave. Oni koji su doživeli tu količinu adrenalina kažu da ništa drugo na svetu ne može to da zameni.

Rizik je neodvojivi deo izazova. Oni rade nešto što obični ljude ne mogu. Ono što oni rade na stazi je van domašaja shvatanja običnih ljudi: kombinacija ravnoteže, osećaja, spretnosti, veštine, brzog rasuđivanja i ekstremnog nivoa hrabrosti i fizičke kondicije. Guranje mašina i ljudi do granica fizike je u srcu Formule 1. Najbolji vozači su najnapredniji sa najbržim automobilima koji ih guraju do granica fizike i do granica koje drugi postavljaju. Te granice su tu jer su ljudi koji vode Formulu 1 u potpunosti svesni opasnosti. Oni žele da povećaju sigurnost što je više moguće a da pritom ne ugroze sam sport. Balansiranje između te dve stvari je stalna polemika u Formuli 1.

Pre samo dve trke, u Italiji, bilo je diskusija o tome da li na čuvenoj Parabolici skloniti šljunak i postaviti asfalt – radi bezbednosti.

Neretko su stizale žalbe sa svih strana na start sa vozilom bezbednosti zbog kiše. Malo kasnije, nakon udesa Bianchi-ja, F1 je kritikovana jer čelnici nisu zaustavili trku kad su se padavine pojačale.

Vozači obožavaju Suzuku. To je legendarna staza na kojoj je potrebna velika veština, mesto gde je rizik od nezgoda neuporedivo veći nego na modernim stazama. Upravo su te moderne staze stalno na meti kritika da nemaju dušu. Suzuka se često poredi sa rolerkosterom, ali ovo je rolerkoster na kom se previše lako ispada iz šina.

Za vozače, surovost Suzuke nije loša stvar. Mali broj vozača je povređen na ovoj stazi, što nikako ne umanjuje njenu opasnost, niti glad vozača za pobedom na ovoj stazi.

U svakom slucaju, Bianchi je najmanje kriv za to što leži u bolnici na intenzivnoj nezi. Detaljna istraga o događaju na Velikoj nagradi Japana je u toku. Što se tiče vremena održavanja trke, ono je nebitno, jer je Suzuka ceo dan bila pod dejstvom padavina.

U suštini, nesreća koja se desila Bianchiju i ono što je još važnije, činjenina da je on pretrpeo teške povrede, je kombinacija veoma nesrećnog mesta događaja i veoma nesrećnog trenutka. Bianchi je izleteo na Dunlop krivini, na delu staze koji mnogi smatraju najzahtevnijim sektorom na svetu. Zona izletanja je proširena pre nekoliko godina, ali je i dalje relativno mala obzirom na F1 standarde. Ako vozač izgubi kontrolu na tom mestu, sasvim sigurno će udariti u zaštitnu barijeru. Tako je prošao Sutil, a krug posle njega i Bianchi.

Sigurno je da će centralna tema diskusije biti analiza samog udaranja Vučnog vozila i zašto je došlo do toga. Na slikama se vidi da je deo bolida, koji štiti glavu vozača, potpuno razoren. U toku je istraživanje upotrebe dodatne zaštite glave vozača. Nakon ovog događaja čini se da će implementacija tog rešenja biti ubrzana. Razvoj je započet kako bi se zaštitili vozači od letećih predmeta, na primer točkova. Pitanje je koliko može da ih zaštiti od udaraca u vučna vozila. Dok su uklanjali bolid Adriana Sutila, sudije su dale najjači znak opasnosti pre zaustavljanja trke – duple žute zastave. I pored toga, Bianchi je izgubio kontrolu nad bolidom i izleteo (uzrok je bio akvaplaning – gubitak prijanjanja usled vode na stazi). U takvim uslovima na stazi, vozač jednostavno ništa ne može da uradi.

Sličan incident se desio pre 20 godina na Suzuki kada je vozač McLarena Martin Brandl izleteo nekoliko stotina metara dalje od mesta nesreće Bianchija. Tada je Brandl promašio vučno vozilo, ali je nažalost udario sudiju, koji je izvlačio bolid koji je nekoliko minuta pre izleteo. I pored toga, kranovi i dalje nastavljaju da se koriste kako bi sklanjali bolide van staze. Do sada niko nije razmišljao o opasnosti njihovog prisustva. Kombinacija okolnosti na Suzuki: kiša, smanjena vidljivost, vozač gubi kontrolu uprkos žutim zastavama i posledice postaju nesagledive po jednog vozača. Lako je reći da vučno vozilo nije smelo da bude na tom mestu, ali isto tako ni bolid Sutila nije smeo da ostane na tom mestu, jer bi udarac u njega bio jako opasan.

Sigurno će mnogo diskusije o ovom događaju biti, moguće je da će vozilo bezbednosti biti na stazi dok se izvlači bolid koji je van staze ili će se naći neki bezbedniji naćin za uklanjanje. Svakako se više neće voziti pod žutim zastavama dok je kran blizu staze.

Marko Srdić

Marko je jedan od osnivača i u timu je web developer. Za sve izmene na sajtu zadužen je on. Kada nađe slobodnog vremena piše o Formuli 1 i kružnim auto trkama.

Video