Istorija Aprilije u svetskom šampionatu

U 2015 MotoGP grid biće proširen sa povratkom dva velika brenda Suzuki i Aprilija. Nakon nedavne objave Aprilijinog i Gresini Racing četvorogodišnjeg ugovora za nastup u MotoGP, podsećamo vas na slavnu istoriju Aprilije u svetskom šampionatu

Ime Aprilija neraskidivo je povezano sa trkam,  sada se spremaju za povratak u premijer klasu zahvaljujući podršci menadžmenta Piaggio grupe i saradnji sa Gresinijem.

Gradn Prix trke su dobro poznata teritorija za Apriliju, fabrika je napravila sebi put u Svetski šampionat 1980. u klasama 125cc i 250cc. Vozači kao što su Loris Reggiani i Alessandro Gramigni pomogli su da Aprilija postigne zapažene rezultate. Italijanski vozači na italijanskom motoru bili su ključ očuvanja filozofije fabrike – „Made in Italy“.

Sa Gramingijem 1992, Aprilija osvaja prvu svetsku titulu u klasi 125cc, uspešna priča se nastavlja dve godine kasnije kada Kazuto Sakata osvaja titulu u istoj kategoriji.

U četvrt-litarskoj klasi Aprilija takođe napreduje velikim korakom, Max Biaggijeve pobede obeležavaju početak veoma uspešne ere.

Nakon tri uzastopne titule za Apriliju u klasi 250cc sa Biaggijem od 1994 do 1996, fabrika iz Venecije osvaja titulu i 1998 sa Lorisom Capirossijem koji u poslednjoj krivini poslednje trke u Argentini pretiče Tetsuya Haradu.

Krajem devedesetih Valentino Rossi osvaja svoje prve dve titule od ukupno devet u svetskom šampionatu.  Rossi četri godine u Grand Prix trkama provodi na Aprilijinim motorima i osvaja titulu u klasi 125cc 1997. godine i u klasi 250cc 1999. godine, a kasnije prelazi u premijer klasu.

Aprilija se odlučuje na veliki korak i prelazak u klasu 500cc kojom dominiraju japanski proizvođači duže od četvrt veka.Izazov je bio veliki i nije bilo ni malo lako, u periodu od 1996. do 2000. fabrika sa predsednikom  Ivano Beggio i vodećim Holandskim mehaničarem Jan Witteveen u ulozi tehničkog menadžera naporno su radili da ostvare svaki mogući napredak dok su ih vozači Reggiani, Harada, Doriano Romboni i Jeremy McWilliams predstavljali na stazi.

U nižim kategorijama uspesi nastavljaju da se nižu zahvaljujući novom talasu Italijanskih talenata. Sledeću titulu svetskog prvaka osvaja  Roberto Locatelli 2000. godine, a Marco Melandri i Manuel Poggiali u klasi 250cc 2002. godine odnosno 2003. godine.

U međuvremenu Aprilijino traganje za uspesima u kraljevskoj klasi se nastavlja.  Tehnički propisi uslovili su prelazak sa 500cc na 900cc, MotoGP era je počela, a Aprilijin projekat je bio ambiciozan. U nadi da će parirati Hondinim i Yamahinim agregatima, Aprilija nastupa sa trocilindarskim prototipom RS Cube.

Uprkos naporima Regis Laconia, Colin Edwardsa, Noriyuki Hage, Garry McCoya i McWilliamsa, željeni rezultati izostaju i Aprilija odustaje od top kategorije na karju sezone 2004.

Veliki fokus ostaje na klasama 125cc i 250cc, ali i  velika pojava zveda u usponu u susednoj Španiji nije prošao nezapaženo od strane italijanskog proizvođača.

Alvaro Bautista osvaja titulu 2006. godine u klasi 125cc, dok Jorge Lorenzo donosi još dva naslova prvaka sveta 2006. i 2007. godine u klasi 250cc.

Još dva Španca Julian Simon 2009. godine i Nico Terol 2011. godine osvajaju poslednje dve titule u 125cc pre nego se u upotrebu uvodi naziv Moto3. Aprilija napušta obe niže klase stavljajući tačku na jednu veoma uspešnu eru.

Učešće u svetskom prvenstvu italijanski proizvođač nastavlja kao dobavljač za CRT u premijer kalsi sa svojom ART mašinom koju voze Aleix Espargaro i Randy de Puniet u Aspar teamu – a ove godinei Danilo Petrucci (Octo IodaRacing Team) u otvorenoj kategoriji.

Proteklog vikenda, u 13. rundi sezone 2014 u Mizanu, Aprilija je najavila povratak u MotoGP 2015 sa prototipom. Nekoliko aspekata projekta ostaje još da se definiše. Aprilia i Gresini Racing  predstavili su  Alvaro Bautista kao jednog od vozača koji će ih predstavljati na stazi naredne godie.

Aprilijin direktor sportskog sektora Romano Albesiano držaće konce u svojim rukama blisko sarađujući sa  menadžerom Gresini Racing-a Fausto Gresini. Gresini je nekada i sam nastupao za Apriliju pošto se takmičio u klasi 125cc 1989 i 25 godina kasnije italijaski menadžer opet će biti deo poznatog italijaskog brenda.

Nemanja Božić

Nemanja je skoro počeo da se bavi trkama i za kratko vreme specijalizovao se za MotoGP. Vikendima se ne odvaja od televizora i prati svaki korak koji načine GP vozači, kako bi na sajt preneo sve novine. Ume da iznenadi sa najneverovatnijim informacijama. Voli da gleda trke uživo, mada nije čest posetilac.

Video