Auto trke Priče iz boksa

Goran Štrok je posetio Beograd

Posle više od 25 godina Goran Štrok je došao u Beograd. Domaćin mu je bio stari prijatelj Marjan Kulundžić, u Muzeju automobila pridružili su im se Pavle Paja Komnenović, Branko Bata Nađ, Nebojša Boban Atanacković,…

Goran Štrok  je sigurno jedan od najboljih vozača bivše Jugoslavije. Takmičio se 60’ i 70’ godina prošlog veka, kako to zvuči davno, u vreme koje se smatra za zlatno doba auto-moto-sporta u bivšoj Jugoslaviji.

Uvek je vozio vrhunski takmičarski automobil, po merilima toga doba, u evropskim razmerama. Kako je Evropa bila centar zbivanja auto-moto sporta toga doba to je bilo i po svetskim razmerama. Automobil mu je bio uvek u perfektnom stanju, uredan i čist. On takođe, uvek odeven u besprekoran takmičarski kombinezon.

Počeo je sa jednom automobilskom legendom,  Austin Mini Cooper S, sa kojim je nastupao i na takmičenjima u okviru Kupa Evrope za turistike automobile 1968.

Sledeće, 1969. godine prelazi  na BMW 2002 Schnitzer, kasnije BMW 2002 Alpina. Ovaj automobil vozi takođe na Kupu Evrope za turističke automobile, gde na trci u Brnu osvaja  4. mesto u generalnom plasmanu i 3. u klasi, možda njegov najveći uspeh.  Sa njim nastupa i na prvoj trci Letnje lige na stazi Ušće.

00540014

Godine 1971. po prvi put vozi na legendalnoj stazi Monca, trka 4 časa Monce, trka kojom je po tradiciji počinjao Kup Evrope. Sva pažnja takmičara i ljubitelja auto-sporta u bivšoj Jugoslaviji bila je usmerena ka toj trci, trci u Monci,  jer je ona uvek pokazivala šta će se novo voziti te godine u Evopi.

Sa automobilom BMW 2002 ti Alpina, par mu je bio legenda italijanskog i evropskog auto-sporta Marsilo Pasotti, osvaja 5. mesto u generalnom plasmanu i 4. mesto u klasi. Još jedan veliki uspeh.

Treba imati u vidu da je tada Kup Evrope za turističke automobile bio na daleko višem nivou nego što su danas turing takmičenja širom sveta. To sada nije uporedljivo. Tada, Kup Evrope vozili su i neki od najpoznatijih vozača formule 1, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, Niki Lauda, Ronnie Peterson,

Jean-Pierre Beltoise, Jacky Ickx, Jochen Mass, Vitorio Brambilla, Jody Scheckter, Chris Amon,..

Te 1971. na jednoj od trka Letnje lige pojavljuje se sa tadašnjim čudom od automobila, beli Ford Escort RS sa upravljačem na desnoj strani, automobilom koji je motor sa dve bregaste i 16 ventila u glavi motora pozajmio od formule 2. Prvi automobil u klasi turističkih automonila, tada Grupa 2, sa 4 ventila po cilindru. Automobil je bio iznajmljen od britanske firme Broadspeed koja je automobil uradila za fabričku ekipu firme Ford i sa kojim se u Kupu Evrope takmičio čuveni  John Fitzparick.

Tog vikenda bio sa na trci u Austriji, 1000 km Austrije, trka prototipova. Slučajnost, na auto putu Zagreb – Beograd, u ponedeljak , pri povratku ugledao sam automobil koje je na prikolici u suprotnom smeru vozio baš taj automobil.

Pri kraju te sezone stigao je i njegov šerpa plavi, boja njegovog kluba Dinamo, Ford Escort RS.

Sa tim automobilom je 1972. vozio trku 4 časa Monce, par mu je bio Sead Alihodžić. Na treningu su bili bržio od John Fitzparick, tokom trke su bili solidni, ali su zbog mehaničkih problema bili primorani da odustanu. Sa istim automobilom 1973. opet vozi 4 časa Monce, njegov poslednji nastup na ovoj stazi, par mu je bio Marjan Kulundžić. Na treningu solidni, tokom trke vrlo dobri, ali opet odustajanje zbog tehničkih problema.

00740031

Kasnije je Goran Štrok vozio formulu VW, Alfa Romeo GTAj i Chevron B23, prototip u tada popularnoj klasi di 2.000 ccm zapremine motora.

Uvek vrhunski automobil, vrhunski pripremljen, vrhunska vožnja.

Puno priče, uspomena, smeha i obećanje da će se ovakav susret ubrzo ponoviti. Za uspomenu na ovaj susret Goran Štrok je dobio na poklon knjigu „ Automobil i Josip Broz Tito 1912 – 1980“ autora Miroslava Milutinovića, člana Udruženja istoričara automobilizma.

Kako bi pokazao da je još onaj stari na mobilnom telefonu je pokazao snimak vožnje svog automobila Ferrari 458 na auto putu, brzinomer je pokazivao brzinu od preko 300 km/čas.

Autor: Ljubomir Ivanović

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video