Auto trke Priče iz boksa

Ford Escort Twin Cam Mk1

Letnja Liga 1969. - Bogdan Damjanović - Ford Escort TC

Serijal priča o legendarnim trkačkim automobilima koji su se mogli videti i na našim trkačkim prostorima, gospodin Ljubomir Ivanović nastavlja pričom o FORD Escort Twin Cam Mk1 automobilu. Kroz ovu priču biće predstavljen i trkački as Bogdan Damjanović koji je svoju slavu stekao upravo vozeći ovaj automobil.
FORD MOTOR COMPANY je osnovna 1903. Osnivač firme bio je Henry Ford. Njegova porodica i danas, posle više od 100 godina, kontroliše firmu. Smatra se da je to najveća firma na svetu sa familijarnom kontrolom dužom od 100 godina.

Uvodeći pokretnu proizvodnu traku Henry Ford je napravio revoluciju u serijskoj proizvodnji, posebno u proizvodnji automobila. Smatra se da je zahvaljujući pokretnoj proizvodnoj traci Ford preživeo Veliku krizu. Kombinujući visokoefikasnu proizvodnju, visoko plaćenu radnu snagu i jeftina kola Fordovi automobili su zavladali svetom. Čuveni Ford T je, u ono vreme, proizveden u više od 15,000.000. primeraka. U jednom trenutku 2/3 automobila koji su se vozili u svetu nosili su oznaku Ford.

FORD Escort – putnički automobil

Ford Escort MK1 lansiran je 1. januara 1968. pod sloganom:“Mala kola koja to nisu”. Pojavio se kao zamena dotadašnjeg modela Ford Anglia. U periodu kada se proizvodio 1968. – 1975., kada ga je zamenio model Ford Escort MK 2, više estetski promenjena verzija, proizvedeno je preko 2 miliona komada. Do tada Ford UK i Ford Germany proizvodili su posebne automobile, a Ford Escort je bio prvi Fordov Panevropski automobil. Dizajniran je u Velikoj Britaniji, a pravljen u Nemačkoj i Velikoj Britaniji. Te godine je i formirana Ford Europe. Bio je to konvencionalan automobil sa motorom napred i zadnjom vučom, sa 4 brzine i klasičnom zadnjom krutom osovinom sa lisnatim oprugama. Bio je jeftin i predviđen za široke mase. Na promotivnoj turneji kroz Evropu nekoliko Ford Escort-a crvene boje prošlo je kroz Beograd. Noć su proveli na parkingu ispred hotela Metropol. Sledećeg dana krenuli su prema Grčkoj i dalje prema Turskoj. Proizvodio se kao limuzina sa dvoje vrata, sa troje vrata kao karavan, a 1969. pojavio se u verziji sa četvoro vrata. Motori su bili 1,1 litara i 1,3 litara, a za neka trzišta proizvodila se i verzija od 950 ccm. Pojavila se i verzija 1300 GT (Sport) sa pojačanim motorom.

Ford Escort se i dalje može videti na našim ulicama
Ford Escort se i dalje može videti na našim ulicama

FORD Escort TC – trkački model

1968. lansiran je model Ford Escort TWIN CAM koji je preuzeo motor Ford Lotus Cortina koji je u urađen u firmi Lotus. Bio je to savremeni sportski motor sa dve bregaste osovine u glavi motora, 8 ventila, dva dupla Weber karburatora i 110 ks.
Jedan mali, slabi i konzervativan automobil pretvoren je u rasno trkačko grlo.

U periodu od 1968. – 1971. proizvedeno je oko 1.200 komada, te je danas veoma redak. U to vreme Ford Escort 1100 De luxe je koštao 635.- britanskih funti, a Ford Escort TWIN CAM 1.123.- britanskih funti.

1971. zamenjen je Ford Escortom RS 1600 koji je koristio Cosworth BDA (Belt Drive series A) motor sa 16-to ventilskom glavom motora.

Ford tuneri
Ford tuneri

Ford Escort MK1, zajedno sa Ford Escortom MK2, sa kojim je delio sve mehaničke komponente, je bio najsportskiji automobil svih vremena. Žario je i palio prašnjavim reli drumovima i asfaltnim trkačkim pistama širom sveta. Vozio se u klasama od 1000 ccm, 1300 ccm, 1600 ccm i 2000 ccm. Veliki napredak načinjen je ugradnjom 16-to ventilskih glava u svim ovim klasama, što ga je učinilo nepobedivim. Pojavio se veliki broj tjunerskih kuća, prvenstveno u Velikoj Britaniji i Nemačkoj, kao što su bile Broadspeed, Brian Hart, David Wood, RES, Wooding, Zakspeed koje su vrhunski sređivale Ford Escort za takmičenja. Ove firme su izrađivale odlične Ford motore za formulu 2.
Hart i Zakspeed su se uključile i u formulu 1, prva sa motorom, a druga i sa kompletnom formulom.
Relativno povoljni uslovi nabavke ovih automobila učinili su ih široko dostupnim takmičarima širom sveta. Ford Escort je automobil sa najviše reli pobed na svetu.
Ford Escort TWIN CAM je odmah uključen u reli takmičenja.

U leto 1968. Roger Clark pobeđuje na prvom reliju za ovaj automobil, Irish Rally-u. Ford GB je te godine osvojio Manufacturers (Europe) world rally championship, preteču WRC-a. Za Ford su vozili Dieter Staepelare i Bjorn Soderstrom.

 

Autorgram Roger Clark-a iz kolekcije autograma gospodina Ivanovića
Autorgram Roger Clark-a iz kolekcije autograma gospodina Ivanovića

Sledeće, 1969., Ford Europe ponavlja ovaj uspeh. Vozači su bili Dieter Staepelare, Bjorn Soderstrom i Hannu Mikkola. Ford Escort TC je pobedio na većini relija, između ostalih i na poznatom Akropolis reliju u Grčkoj i poznatom 1000 jezera u Finskoj.

Ford Escort u reli izdanju na prašnjavim drumovima World Rally Cup-a
Ford Escort u reli izdanju na prašnjavim drumovima World Rally Cup-a

 

  1. Ford Escort TC i Hannu Mikkola pobeđuju na čuvenom London to Mexico Worl Cup rally-u, pri čemu je osvojeno 1, 3, 5, 6 i 11 mesto.
Itinerer World Rally Cup-a 1970.
Itinerer World Rally Cup-a 1970.

Na trkama, poznati nemački vozač turističkih trkačkih automobila, Dieter Glemser na Ford Escort-u TC 1969. osvaja Nemački šampionat turističkih automobla( Deutschen Automobil-Rundstreckenmeisterschaft).
Ford Escort TWIN CAM je učestvovao i na Evropskom šampionatu turističkih automobila 1968. i 1969. u grupi 5.

FORD Escort TC na našim prostorima

Internacionalna takmičenja

1969. Ford Escort TC je vožen na Velikoj nagradi Beograda. Bio je to izuzetno lep narandžasti automobil Holanđanina Gijs Van Lennep-a. Noć uoči trke automobil je na trejleru stajao u garaži hotela Metropol.

Od 1970. Evropski šampionat turističkih automobila bio je raspisan za Grupu 2, čija su pravila bila restriktivnija u odnosu na Grupu 5 po pitanju prepravke automobila za takmičenja, a i uvedena je nova klasa od 1301-2000 ccm, što je eliminisalo Ford Escort TC iz konkurencije.

Domaći šampionati

 

Startna lista Letnje Lige 1969.
Startna lista Letnje Lige 1969.

Prvak Jugoslavije na kružnim stazama iz 1968. u klasi preko 1300 ccm, na automobilu Ford Cortina GT, u 1969. nastavio je tradiciju voženja automobila iz Engleske. Za Šampionat 1969. i za I trku Letnje lige u klasi preko 1200 ccm ing. arhitekta Bogdan Damjanović je bio prijavljen sa automobilom Ford Escort TWIN CAM. Kasnije je formirana klasa do 1600 ccm i Bogdan Damjanović (Akademski Beograd) je postao Šampion Jugoslavije za tu godinu. Ford Escort TC, koji je tada vozio, je praktično bio serijska verzija automobila sa serijski felnama i sportskim Dunlop gumama. Automobil je imao desni volan, što je predstavljalo problem, jer su se trke vozile na levo sa levim krivinama.

Letnja Liga 1969. - Bogdan Damjanović - Ford Escort TC
Letnja Liga 1969. – Bogdan Damjanović – Ford Escort TC

 

  1. Šampionat Jugoslavije bio je raspisan prema pravilima za Grupu 2. Bogdan Damjanović (Akademski Beograd) je vozio Ford Escort TC koji je bio malo unapređen, sa novim sportskim felnama. Konkurencija u klasi 1301 – 1600 ccm su mu bili Robert Lang BMW 1600 Alpina (AMTK Beograd), Đorđe Novaković BMW 1600 (AMTK Beograd), Pera Kolic BMW 1600 (AAMK Beograd) i Goran Kolić Fiat 124 s (AAMK Beograd). BMW 1600 Alpina Roberta Langa je bila vrhunski spremljena i mnogo jača od Ford Escort-a TC i Robert Lang je postao Šamipon Jugoslavije. Bogdan Damjanović je bio drugi. Ostali nisu imali konkurentne automobile.
Letnja Liga 1970. - Bogdan Damjanović
Letnja Liga 1970. – Bogdan Damjanović

I 1971. situacija je bila slična. Učestvovali su Bogdan Damjanović Ford Escort TC (Akademski Beograd), Robert Lang BMW 1600 Alpina (Dinamo Zagreb), Đorđe Novaković BMW 1600 (AK Samobor), Goran Kolić BMW 1600 (Akademski Beograd) i Petar Kolić BMW 1600 (Akademski Beograd). Opet je Šampion bio Robert Lang, koji je na trkama bio brži i od Drage Regvarta sa Alfa Romeo-m GTAm iz više klase, a Bogdan Damjanović drugi.

Letnja Liga 1971. - Bogdan Damjanović
Letnja Liga 1971. – Bogdan Damjanović
  1. u klasi se pojavio Jovica Palikovic Renault Gordini 12 (Sveučilište Zagreb) sa fabričkim automobilom. Društvo su mu pravili Robert Lang BMW 1600 Alpina (AMK Dinamo Zagreb), Bogdan Damjanović Ford Escort TC Wood (Akademski Beograd), Veselin Kapetanović BMW 1600 Alpina (AMK Željezničar Sarajevo) i Đorđe Novaković (Sveučilište Zagreb). Ford Escort TC je sada bio sređen kod firme David Wood u Engleskoj, sa proširenim stranicama, širokim felmana i volanom koji je sada prebačen na desnu stranu. Jovica Paliković je mislio da će se prošetati kroz Šampionat u svojoj klasi i da će se umešati i u višu klasi, ali se prevario.
Letnja Liga 1972. - Bogdan Damjanović
Letnja Liga 1972. – Bogdan Damjanović

Robert Lang i Drago Regvart su trenirali preko zime i poboljšali svoju vožnju. Te godine Drago Regvart, iz više klase, bio je neuhvatljiv za Roberta Langa. Robert Lang je bio neuhvatljiv za Jovici Palikovića i postao je Šampion te godine. Renault Gordini 12, sa prednjom vučom i motorom sa bregasto sa strane u bloku motora, nije bio konkurentan i Jovica Paliković se pre kraja sezone povukao sa trka. Ostala su mu reli takmičenja. Bogdan Damjanović je bio drugi.

Trka Oslobođenje Kragujevca 1972. - Bogdan Damjanović
Trka Oslobođenje Kragujevca 1972. – Bogdan Damjanović

 

  1. u konkurenciji u klasi su bili Bogdan Damjanovic Ford Escort TC (AMK Akademac Beograd) i Dubravko Smiljanic BMW 1600 Alpina (AMK Dinamo Zagreb). Dubravko Smiljanić je vozio prošlogodišnji automobil Roberta Langa. Posle velike borbe prvak je bio Bogdan Damjanović.1974. uvedena je nova klasa preko 1300 ccm i Ford Escort TC sa motorom od 1600 ccm nije više bio konkurentan. Bogdan Damjanović je prodao automobil Srđanu Jankoviću.Na relijima u Jugoslaviji Ford Escort TC je vožen na YU Rally-u 1969. U toku relija Bogdan Damjanović (Akademski Beograd) je odustao.
    Za sledeći YU Rally 1970. bio je prijavljen fabrički vozač Forda Dieter Staepelare, ali se on nije pojavio na startu relija. 1974. na YU Rally-u Srđan Janković Ford Ecsort TC (Akademac) odustao je. Konkurencija je bila isuviše jaka. Inače Srđan Janković je na trkama vozio, u to vreme, Fiat Abart 1000 TCR. Konkurent mu je bio i Sloboran Milošević Ford Escort RS 1600. 1975. na YU Rally-u vozili su braća Srđan Janković / Savo Janković Ford Escort TC (Akademac Beograd). Iako je za ovaj reli Srđan Janković izašao iz vojske nije izdržao do kraja. Odustao je na Divčibarama. Konkurenti su mu bili i Slobodan Milošević Ford Escort RS 1600 i Svetislav Isakov Ford Escort RS 1600.
Yu Rally 1974. - Srđan Janković
Yu Rally 1974. – Srđan Janković

Kod nas, jedini Ford Escort TC doneo je iz Engleske Bogdan Damjanović. On je tek za sezonu 1972. bio vrhunski sređen kod poznatog tjunera David Wood-a.
Bogdana Damjanovića pratila je fama ”večiti drugi”, ali to je bila posledica spleta različitih okolnosti. On je, u svakom slučaju, bio solidan i fer vozač.

Autorgram Bogdana Damjanovića iz kolekcije autograma gospodina Ivanovića
Autorgram Bogdana Damjanovića iz kolekcije autograma gospodina Ivanovića

Tehničke karakteristike modela Escort

Ford Escort 1100 (1968.)
4 cilindra, 4 takta 80,99x 53,29 mm, zapremina 1098 ccm, kompresija 9:1, radilica sa pet ležaja, jedna bregasta osovina sa strane u bloku, 2 ventila po cilindru, jedan jednostruki karburator, snaga 45 ks pri 5300 obrtaja u minuti. Menjač sa 4 stepena prenosa, kočnice doboš/doboš (uz doplatu napred disk i servo). Težina 760 kg, maksimalna brzina 129,8 km/h, ubrzanje 0-100 km/h za 24,7 sekunde. Vešanje napred nezavisno (McPherson), nazad kruta osovina sa lisnatim oprugama.

Ford Escort TWIN CAM (1968.)
Motor Lotus 4 cilindra, 4 takta, 82,55×72,75 mm, zapremine 1558 ccm, dve bregaste osovine u glavi motora, dva ventila po cilindru, dva dvostruka Weber karburatora. Snaga 110 ks pri 6000 obrtaja u minuti. Menjač sa četiri stepena prenosa, kočnice disk/doboš, vešanje napred nezavisno (McPherson), nazad kruta osovina sa lisnatim oprugama.

Ford Escort TWIN CAM (1968.) – Grupa 5
Kao Ford Escort TWIN CAM, osim 83,5×72,75 mm, zapremine 1594 ccm sa direktnim ubrizgavanjem goriva, snaga 167 ks. Menjač Hewland ili Knight sa pet stepeni prenosa, kočnice disk/disk.

Ford Escort RS (1970.)
80,98×77,72 mm, zapremine 1601 ccm, dve bregaste osovine u glavi motora, četiri ventila po cilindru, dva dvostruka Dellorto 40 DHLA karburatora, snaga 115 ks pri 6500 obrtaja u minuti. Menjač sa četiri stepena prenosa, kočnice disk/doboš, vešanje napred nezavisno (McPherson), nazad kruta osovina sa lisnatim oprugama.

Ford Escort RS Broadspeed/Works (1971.) – Grupa 2
83,5×77,6mm, zapremine 1701 ccm, dve bregaste osovine u glavi motora, četiri ventila po cilindru, direktno ubrizgavanje goriva, snaga 235 ks pri

Autor teksta i fotografija: Ljubomir Ivanović

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video