Ferrari 312B: Naj…

Tog kasnog popodneva, 16. avgusta 1970., gurao sam se u masi oduševljenih Italijana koji su proslavljali dvostruku pobedu Ferrarija na VN Austrije, devetoj VN sezone. Preskočili smo ogradu koja nas je delila od piste i pošli za pobedničkim automobilima koje su vozili Ferrairijevi mehaničari. Redari na stazi su bili nemoćni. Bolidi su se teškom mukom probijali kroz nepreglednu masu Ferrarijevih navijača. Radili su na niskim brojevima obrtaja i ostavljali crn, gust dim koji nas je sve gušio. Prošli su pored boksova i skrenuli ka ograđenom parkingu. Dalji prolaz nisu dozvoljavali redari. Kasnije sam pročitao da su odusevljeni navijači pokupili sve iz Ferrarijevog boksa. Nažalost, ja nisam uzeo ništa.

Pol poziciju je imao Jochen Rindt na Lotus Fordu 72, ali su čitavu trku dominirali Jackie Ickx i Clay Regazzoni na Ferrariju 312B. Rindt je u 21. krugu morao i da odustane. A da nije morao u 38. krugu da ode na promenu prednje leve gume Ignazio Giunti bi na trećem Ferrariju 312B zauzeo treće mesto. Na kraju je bio 7.

00520012

Ferrari 312B je konačno proradio.

U to vreme Ferrari je svoje modele obelezavao prema zapremini motora i broju cilindara Za sezonu 1970. Ferrari je pripremio potpuno novi bolid. Zadnjih par godina rezultati Ferrarija su bili izrazito loši i moralo je nesto da se učini. Bolid je bio delo Mauro Forghieria, inženjera koji je obeležio ’60 i ’70 godine Ferrarija u Formuli 1 i trkama sportskih automobila i doprineo osvajanju brojnih titula Svetskog šampiona.

Novi Ferrari 312B bio je opremljen 12-to cilindricnim položenim motorom (180 stepeni ugao izmedju cilindara), koji je pri 11.600 obr/min oslobađao 460 KS,  najsnažniji motor Formule 1 te godine. Takva konfiguracija motora omogućavala mu je sniženo težisše, što je za posledicu imalo odličnu upravljivost. Menjač, sa pet stepeni prenosa napred, bio je Ferrarijev.

00520008

Prelepi bolid, možda najlepša Ferrarijeva Formula 1, imao je krakteristično dugačko vetrobransko staklo koje je u potpunosti pokrivalo upravljač i ruke vozača. Činilo se da to za posledicu ima otezano napustanje bolida u slučaju potrebe.

Ipak, na drugoj VN te sezone, u Španiji, u prvom krugu Jackie Oliver na BRM-u P153 je proklizao kroz jednu krivinu i pokupio Jackie Ickxa na Ferrariju 312B. Oba bolida, sa punim rezervoarima, buknula su kao šibice. Oba vozača su se brzo izvukla iz svojih bolida, doduše sa opekotinama.

Bolid koji je vozio Clay Regazzoni je imao normalno zasečeno vetrobransko staklo. Zadnji spojler mu se, za razliku od svih ostalih bolida Formule 1, nalazio iznad motora, što je jedno vreme bila karakteristika Ferrarijevih bolida Formule 1.

00520027

Hladnjak za vodu mu se nalazio u nosu, a hladnjaci za ulje su bili pozadi ispod bele plastike. Klasično. A u Formuli 1 su počeli da duvaju novi vetrovi sa pojavom Lotus Forda 72, genijalnog Colina Chapmana.

Nova aerodinamika i raspored masa.

Prvi vozac ekipe bio je povratnik u Ferrari, mladi Belgijanac Jackie Ikcx. Zamenio je nesrećnog Chris Amona, koji nije imao strpljenja da sačeka da Ferrari konačno proradi i da dočeka da i on pobedi na nekoj VN.

Na prvim trkama Jackie Ickx je bio jedini vozač ekipe, a onda je Ferrari počeo da proba sa debitantima u Formuli 1 Ignazio Giuntijem i Clay Regazzonijem. Vozili su naizmenično, solidno, a na VN Austrije i VN Italije Ferrari je nastupao sa tri bolida.

00490001

Bolid je u početku patio od dečijih bolesti i nepouzdanosti, ali se videlo da se radi o izuzetno brzom bolidu. Pravu snagu i izdržljivost je pokazao na VN Nemačke, osmoj trci sezone. Oba vozača Ferarija, Ickx i Regazzoni, su se smenjivali u vođstvu sa Jochenom Rindtom na Lotus Fordu 72, da bi u tesnom finišu Rindt pobedio ispred Ickxa.

Na brzom Hockenheimringu snažniji Ferrarijev motor je izgubio od slabijeg Fordovog motora. Rindt i Lotusova šasija odigrali su svoju igru.

Od tada pa do kraja sezone Ferrari je bio nezustavljiv. Na preostalih pet Jackie Ickx je pobedio na tri VN – Austrija, Kanada, Meksiko, a Clay Regazzoni na jednoj, Italija.

00520007

Nakon tragične pogibije Jochena Rindta, samo senzacionalna pobeda novajlije Emerson Fittipaldija na Lotus Fordu 72 na VN USA sprečila je Ickxa i Ferrari da u svojim  kategorijama postanu Svetski šampioni te godine.

Krajem te godine pojavio se još jedan opasan protivnik, Tyrrell Ford 001. Bez obzira na sve, činilo se da će 1971. biti godina Ferrarija i njihovog 312B. Na prvoj trci te zesone, VN Južne Afrike, Clay Regazzoni je jedno vreme vodio, a trku je dobio novajlija u ekipi i treći vozac Amerikanac Mario Andretti.

Sledeća, trka šampiona u Brands Hatchu, nije se bodovala za Svetsko šampionat. Dobio ju je Clay Regazzoni, a trku u Ontariju u Americi, koja se takođe nije bodovala za Svetski šampionat, dobio je Mario Andretti, oba na Ferrariju 312B.

Na VN Španije, drugoj trci sezone, Ickx je jedno vreme vodio, a završio kao drugi. A onda dolazi usavršena verzija, Ferrari 312B2, sa drugačijim zadjim vešanjem kao najvećom razlikom u odnosu na predhodni model.

Treće mesto na VN Monaca i pobeda na kišnoj VN Holandije za Ickxa i onda problemi. Tri Ferrarija nikako da završe trku. Nepouzdanost. Ickxu se čini da je problem u zadnjem vešanju. Na nekim trkama pri kraju sezone vozi stari model 312B. U Italiji mu u toku trke otpada jedan deo sa motora što je ostalo zabeleženo od strane fotografa.

Za 1972. menja se zadnje vešanje i pojavljuje se 312B2(1/2). Bio je mnogo bolji od svog prethodnika, ali ga nepouzdanost sprečava da osvoji više od jedne VN, Nemačke, sa Ickxom za upravljačem.

Ferrari 312B je bio veoma značajan model u istoriji Ferrarija, možda najznačajniji, posebno njegov snažni,  položeni 12-to cilindrični motor. Vratio je pobednički duh u tabor Ferrarija. U prototipu Ferrari 312PB biće nepobediv.

U Formuli 1 1973. sredinom sezone dovešće do pojave Ferrarija 312B3 “Forghieri”, kojim će 1974. Niki Lauda krenuti ka svoji titulama. Sada Jackie Ickx nije imao strpljena da sačeka da Ferrari ponovo proradi. Osvojiće ih 1975. sa modelom 312T i 1977. sa modelom 312T2. Titula mu je izmakla 1976. zbog udesa na Nirburgringu.

00520011

Tih godina Ferrarijev 12-to cilindrični položeni motori su bili najjači u Formuli 1. Taj motor pokretaće i Ferrari 312T4 Jody Schecktera 1979. na putu ka tituli, ali i Ferrari 312T4 Giless Villenevea na nezaboravnoj VN Francuske.

Ali, dolazilo je vreme turbo motora.

Auto: Ljubomir Ivanović

Igor Gašparević

Igor je jedan od osnivača sajta. Od 1997. godine ne propušta ni jednu moto trku u Šampionatu Srbije. Voli da piše i trudi se da bude objektivan. Osim pisanja, zadužen je i za društvene mreže, tako da vam uglavnom on odgovara na sva pitanja.

Video