ETCC kreće sa Hungaroringa

Dvadeset automobila prijavljeno je za prvu rundu Evropskog kupa turing automobila 2015, koja se predstojećeg vikenda održava u Budimpešti, kao prateći program WTCC trka.

Struktura ovogodišnjeg ETC kupa i dalje obuhvata četiri klase: TC2T, TC2, monomarku i S1600. Jedinu tehničku izmenu predstavlja uvođenje aktuelnog Seat Leon Cup Racer umesto ekvivalentnog automobila druge generacije. Leon MK2 je u protekle tri sezone odlično poslužio u ovoj seriji i na evropsku scenu je izveo nekolicinu zanimljivih vozača, ali je za 2015. odstranjen.

Od osvajača kupa 2014. titulu brani jedino Luksemburžanin Žil Brukner u S1600. Petr Fulin prešao je iz TC2 klase u monomarku, dok Rusi Nikolaj Karamišev i Dmitrij Bragin, prošlogodišnji slavljenici u TC2 turbo i monomarki, nisu ni prijavljeni za sezonu 2015.

Povećanje godišnjeg nagradnog fonda na 250.000 evra, za šta se postarala Jokohama, deluje privlačno. Ipak, pad u broju učesnika očigledan je i veliki. Za TC2T klasu prijavljena su 4 automobila, u TC2 isto toliko, prosek poboljšava monomarka sa 7 novih Leon Cup Racera, dok u S1600 nalazimo petoro takmičara. Navedene brojeve vredi uporediti sa onim sa starta prošle ETCC sezone. Na kvalifikacijama u Pol Rikaru 2014. učestvovalo je 30 trkača, po klasama: 6 u TC2T, 11 u TC2, 8 u monomarki i 5 u S1600.

TC2turbo
Prošla godina je u najjačoj klasi ETC kupa pružila kakvo-takvo takmičenje Chevia i BMW-a. U 2015. ćemo, bar na početku, gledati samo bavarske automobile. Broj od četiri BMW-a manje-više odgovara nivou interesovanja iz 2015, ali ovog puta su TC2 turbo klasu bukvalno spasli Turci; čak trojica vozača dolaze iz te zemlje. Društvo im pravi i „turskom maršu“ pokušava da se suprotstavi prvi Gruzin u ETC kupu, 31-godišnji Data Kadžaja, koji će braniti boje Engstlerove ekipe.

Ajtač Biter je u 2014. bio potpuno inferioran u odnosu na Karamiševa, Homolu i Skuza, ali njega i njegov tim Borusan otomotiv motorsport barem smo viđali na međunarodnoj sceni. I Kadžaja se pojavljivao u Evropi, istina ne u relevantnim takmičenjima, dok preostala dvojica učesnika klase rezervisane za bivšu vrhunsku WTCC tehniku predstavljaju veliku nepoznanicu.

učesnici:
2 – Imit Ilki – TUR – Ilki motorsport – BMW 320 TC E90 – TC2T
3 – Galip Atar – TUR – Ilki motorsport – BMW 320 TC E90 – TC2T
4 – Aytac Biter – TUR – Borusan otomotiv motorsport – BMW 320 TC– TC2T
5 – Davit Data Kadžaja – GEO – Likvi moli tim Engstler – BMW 320 TC – TC2T

TC2
Ako je u najperformantnijoj ETCC klasi kvantitet približno održan, mada je kvalitet pod velikim znakom pitanja, u TC2 klasi, rezervisanoj za dvolitarske atmosferske automobile, oseća se katastrofalan pad i jednog i drugog. Tu je prošle godine na startu znalo da bude i po dvanaest automobila, a sada su prijavljena samo četiri: dva BMW-a i dve Honde. Nigde Alfi, Seata, Cruzea, nigde vozača poput Norberta Kiša, pa ni Norberta Nađa, Filipa ili Samuela Sladečke…

Godine individualnog vozačkog i rezultatskog napretka, poznata i razrađena tehnika, kao i stabilnost i znanje Krenek motorsporta stavljaju Mihala Matejovskog u ulogu prvog favorita. Zanimljiv bi mogao da bude Turčin Ibrahim Okjaj, koji je 2008. izvezao punu WTCC sezonu, a u ETC kupu 2010. redovno je osvajao bodove u automobilu u kojem nastupa i 2015.

Protiv Okjaja radi dvogodišnja takmičarska pauza, a Matejovskom u prilog govori konstantan uspon forme. Rikli je ETCC veteran čiji su limiti viđeni i poznati, dok njegov kolega, štićenik i zemljak Danijel Konrad debituje u ovom takmičenju.

učesnici:
12 – Peter Rikli – (SUI) – Rikli motorsport – Honda Civic – TC2
13 – Ibrahim Okjaj – (TUR) – Borusan otomotiv motorsport – BMW 320si  – TC2
20 – Mihal Matejovski – (CZE) – Krenek motorsport – BMW 320si – TC2
24 – Danijel Konrad – (SUI) – Rikli motorsport – Honda Civic FD2 – TC2

Monomarka (SMT)
Kako se i moglo pretpostaviti, monomarka je ove sezone privukla najviše pažnje, najbrojnija je ETCC klasa i u njoj su najzanimljiviji trkači. Fulin, Homola i Borković već su bili rivali u ETC kupu 2013, tada u S2000 klasi, a sada mogu da nastave pre dve godine započete bitke. Pfister se već tri godine takmiči na ETCC sceni, dva puta je osvajao srebro sa starim Leonom, dok mu najvredniji trofej uporno izmiče.

Čeh, Slovak i Nemac nabavili su potpuno nove automobile, dok je Borković najavio da će nastupiti u „leonu“ prošle godine voženom u Seat leon Evrokupu. A upravo u tom takmičenju celu 2014. proveo je Ferenc Fica, koji može da se pohvali i jednim TCR startom. Zato Mađar ima najviše iskustva sa Leon Cup Racer, automobilom kome je u ETC kupu „obećana“ dodatna težina da slučajno ne bi ugrozio teoretsku perjanicu takmičenja, klasu TC2T.

Razumljiv je komercijalni interes Seata i Seat sporta da u SMT klasi ETC kupa vrata budu otvorena samo njihovom najnovijem proizvodu, Leonu treće generacije, danas verovatno najtraženijem turing automobilu na svetu. Ipak, legitimno je zapitati se koliko je organizatoru bilo u interesu da protera stare „seate“, ako ne zbog solidne trkačke predstave koju su mogli da prirede, ono zbog naplate startnina. Možda bi bilo čudno gledati „dve klase u okviru monomarka klase“, ali bi ETCC imao bogatiji program i puniju kasu. Ovako, sedam Leon Cup Racer automobila, koliko god da su sjajni, neodoljivo podsećaju na nekakvu skraćenu verziju Seat leon Evrokupa.

učesnici:
55 – Andreas Pfister – (GER) – Pfister racing
66 – Roni Jost – (SUI) – Topkar sport
70 – Mato Homola – (SVK) – Homola motorsport
72 – Petr Fulin – (CZE) – Krenek motorsport
73 – Aleksandr Artemjev – (KAZ) – Baporo motorsport
96 – Ferenc Fica – (HUN) – Zenge motorsport
98 – Dušan Borković – (SRB) – NIS petrol racing tim

S1600
U klasi S1600 ponovo gledamo samo Fieste. Među učesnicima su troje prvoplasiranih iz sezone ETC kupa 2014, Brukner, Kraftova i Kranenberg. Koliko god klasa bila neatraktivna, a automobili nedovoljno performantni za ovaj trkački nivo, već činjenica da se nastavlja okršaj u njoj dokazano najmoćnijih, tom segmentu ETCC-a obezbeđuje izvesnu dozu poštovanja.

Ističemo da je Ulrike Kraft jedina preostala pripadnica slabijeg pola u takmičenju: Andrina Guger preselila se u Seat leon Evrokup, a o Kseniji Niks se odavno ništa nije čulo.

učesnici:
31 – Žil Brukner – (LUX) – Žil Brukner – Ford Fiesta 1.6 – S1600
33 – Ulrike Krafft – (GER) – Ravenol tim – Ford Fiesta 1.6 – S1600
35 – Kristijan Kranenberg – (GER) – Ravenol tim – Ford Fiesta 1.6 – S1600
36 – Niklas Mahšin – (GER) – Niklas Mahšin – Ford Fiesta 1.6 – S1600
38 – Florijan Hildner – (GER) – Florijan Hildner – Ford Fiesta 1.6 – S1600

ETCC sezona 2015. biće najduža otkako takmičenje postoji. Voziće se čak šest rundi: prve tri – Mađarska, Slovačka i Francuska u pratnji Svetskog šampionata, dok na Brnu, Zolderu i Perguzi učesnici ETC kupa nastupaju samostalno.

Serbiaring

Serbiaring je internet portal koji se bavi auto-trkama na kružnim stazama, sa posebnim akcentom na domaće trkače na internacionalnoj sceni i detaljnim pregledom WTCC i ETCC trka kroz izveštaje, intervjue i autorske tekstove.

Video