Decu za ruku i pravo na trku

DZRPNT2

Poslednjih godina svedoci smo da u Srbiji postoji sve više ljubitelja auto i moto sporta, prvenstveno Formule 1 i MotoGP šampionata. Međutim toliki broj poštovalaca nije vidljiv na samim trkama u Srbiji. Zašto je to tako?

Već od malih nogu, deca pokazuju interesovanje za nekim sportom. Kako živimo u zemlji „sportova sa loptom“, normalno je i da se većina dece opredeljuje baš za te sportove i kreće sa treningom, ali oni koji se zainteresuju za oktanske sportove, nailaze na otpor. Taj otpor prvenstveno pružaju roditelji koji za auto moto sportove smatraju da su nebezbedni. No, da li je to zaista tako?

Auto i moto trke organizuju se na potpuno obezbeđenom zatvorenom prostoru. Učesnici na trkama su veliki profesionalci koji neće dozvoliti da do bilo kakvog problema dođe, koliko god to u njihovoj moći bilo. U slučaju da se problem i desi, organizator je još pre trke, do najsitnijih detalja isplanirao da publika, ali ni vozači, ne budu ugroženi.

Sami takmičari poseduju savremenu sigurnosnu opremu koja obuhvata sigurnosne pojaseve, kacigu, protiv požarne kombinezone, gde se rizik od bilo kakve nesreće svodi na minimum.

Na kraju, za organizaciju trke, organizator predaje elaborat napisan prema pravilniku Svetske federacije (FIA ili FIM, zavisno od sporta) stručnoj komisiji, koja odlučuje da li će se događaj organizovati ili ne. Na samom događaju prisustvuje i direkcija trke, koja kontroliše da li se sve odvija prema unapred odobrenom elaboratu.

Drugi razlog zbog kog zaljubljenici u oktanske sportove ne posećuju trke u Srbiji svakako je i neznanje da se trke uopšte organizuju.

Mediji kod nas retko najavljuju trke, zbog čega informacija ne dolazi do ljubitelja auto i moto sporta. U Srbiji se dugo godina održavaju aktivni šampionati u gotovo svim disciplinama. Siguran način da ne zaboravite neku trku jeste praćenje stranice trke.rs/kalendar koja se svakodnevno ažurira.

Kada trkači, kako u Srbiji, tako i u svetu, stave kacigu na glavu, postaju ljuti rivali koji će nam pružiti nezaboravne borbe na stazi, ali kada se kacige skinu, oni su i dalje odlični prijatelji. Tome se treba učiti od malena, da neprijatelji na terenu, nisu neprijatelji i u stvarnom životu.

Velika prednost trka svakako je i edukacija. Devojčice i dečaci koji odrastu na trkalištima svesni su da se brza vožnja primenjuje samo u kontrolisanim uslovima, na mestima koja su za to predviđena. Deca koja su svesna toga imaju kontrolu u vožnji na ulici, što umanjuje broj nesreća na drumovima.

Roditelji, ispunite želje svoje dece, možda se među njima krije novi šampion. Ne dozvolite da strast prema brzoj vožnji ispoljavaju u javnom saobraćaju! Za početak, posetite neku od trka, pogledajte kako sve izgleda uživo. Uverite se da nije onako kako ste zamišljali. Da uopšte nije opasno. Trke su mesto na koje dolaze cele porodice, mesto na koje se dolazi da biste se videli sa prijateljima, koje ćete steći baš preko trka.

Na kraju, ukoliko vam se deca interesuju za četiri točka, u Srbiji se voze ozbiljne karting trke iz kojih su izrasli veliki vozači koji nas danas predstavljaju u svetu. Za one kojima su dva točka interesantnija, u motokros šampionatu Srbije voze se klase 65 i 85 namenjene najmlađima, dok se u šampionatu kružnih trka vozi klasa 125ccm, namenjena malo starijim dečacima i devojčicama.

Upravo zbog svega gore navedenog portal TRKE.rs će se potruditi da u narednom periodu na najbolji mogući način ispromoviše auto i moto sport u Srbiji kod najmlađih.

Šta o svemu kažu iskusni takmičari sa naših prostora.

 

Svedoci smo huliganskih ispada na utakmicama sa nesagledivim posledicama na poimanje sportskog duha kod mlađih generacija. Na trkama nema huligana i svih onih loših stvari koji degradiraju sport u celini i to je jedan od osnovnih razloga zbog kojeg deca treba da uživaju u autosportu.  Upravo na trkama se stiče kultura o tome da su samo trkačke staze mesto za brzu vožnju,a da na ulicama strogo mora da se poštuju pravila. To je nešto što će deca shvatiti bez obzira da li će biti direktno umešana u auto sport ili će postati fanovi. A adrenalin I uzbuđenje koje će osetiti na auto trkama su jednostavno jedinstveni!Dušan Borković, Automobilista

 

„Imao sam tu sreću da se bavim onim što volim. Na stazi sam stekao prave prijatelje i vodio nezaboravne borbe, koje su bile zanimljive prvenstveno meni, ali i publici. Kroz učešće na trkama naučio sam da je brza vožnja rezervisana za stazu, čega se i dalje držim. Stoga ovom prilikom savetujem sve mlade ljubitelje brzine i njihove roditelje, da ako se već odlučuju za kupovinu brzih mozocikala, svoj adrenalin i znanje ispolje na stazama gde su, koliko-toliko zaštićeni od nebrojenih opasnosti koje se nalaze na javnim putevima i gradskim ulicama, gde mogu da povrede i sebe i druge.“ – Željko Staničić, motociklista

 

„Pre svega, kada dođu na trku, deca i roditelji mogu biti upućeni o performansama kola i motora, o njihovoj maksimalnoj snazi koja se može iskoristiti samo na stazi, gde je jedino bezbedno. Mogu pogledati unutrašnjost automobila i videti sve sigurnosne dodatke koji se koriste samo na trkama i bez koji obična kola nisu bezbedna za brzu vožnju. Kod motora je ista stvar, s tim da je na prvom mestu bezbednost vožnje na stazi, kao i mnogobrojno druženje. S tim da je adrenalim glavna stavka moto sporta.“Dalibor Miletić, motociklista

 

 

 

  • Marko

    „Velika prednost trka svakako je i edukacija. Devojčice i
    dečaci koji odrastu na trkalištima svesni su da se brza vožnja
    primenjuje samo u kontrolisanim uslovima, na mestima koja su za to
    predviđena. Deca koja su svesna toga imaju kontrolu u vožnji na ulici,
    što umanjuje broj nesreća na drumovima.“ – na čemu je tačno zasnovana ova tvrdnja??

  • Dejan Zimonjic

    Kada se dete barem par godina bavi takmicarskim moto sportom dolazi do znanja i iskustava koje ni na koji nacin ne moze steci u teoretskoj nastavi o saobracaju ili u ono malo prakticne nastave…
    Isto tako dete postaje svesno da se takmicrski duh ispoljava na stazi a ne na ulici.
    A onda kada u dosegne dovoljan broj godina za skuter ili manji motocikl roditelj zna da mu je dete tehnicki i mentalno spremno za izazove koji ga cekaju na ulici.

  • Dejan Zimonjic

    Odlican tekst.
    Svaki roditelj koji vozi motocikl mora da zna da ce i njegovo dete pre ili kasnije pozeleti isto…

  • Marko

    Postoje li neka istraživanja iza toga ili je to lični stav? Nisam siguran koliko se radi o takmičarskom duhu, pre se radi o demonstraciji veštine pred vršnjacima, pa će tako neko ko je naučio da vozi ofanzivnije sa daleko više samopouzdanja sesti u auto, dati gas… uz svest da se „neće to njemu/njoj desiti“ jer zna dobro da vozi.

  • Marko Jankovic

    Sve je naravno individualno, tako da zloupotrebe ce biti uvek i svugde.
    Ali, neko iskustvo nas uci da su profesionalni sportski vozaci uglavnom
    pazljivi i mirni vozaci u svakodnevnom saobracaju i zaista retko kada
    mozemo cuti da se neko od njih „kurci“ i van staze. Na stazi se pokazuje
    sta znas i umes medju sebi ravnima i pred onima koje to zaista
    interesuje. To se uci i na stazi i oko staze.

  • Dulle Markovic

    Upravo ti decaci i devojcice sa tim iskustvom sa staze se u javnom saobracaju ponasaju kao gospoda i ne padaju na provokacije vrsnjaka.. Mada sve polazi od kucnog vaspitanja …

Video