Auto trke Kružne trke

Da li pobeda Siprijanove vraća nadu ženama u auto-sportu?

Još od prvih spekulacija da bi Denika Patrik mogla da uđe u Formulu 1 2005. godine, učešće žena u auto-sportu godinama je bilo predmet sprdnje i podsmeha. Svojevremeno je Dženson Baton bio najglasniji u pokudama na račun te ideje, a njegova tirada uglavnom se vrtela oko poprsja koje ne može da se smesti u bolid.

Seksizam je dostigao vrhunac na nedavno održanoj trci V8 serije Bathurst 1000. Kako se prvi put na ovoj stazi pojavila ženska posada koju su činile Rene Grejsi i Simona de Silvestro, to je izazvalo komentar trkača Dejvida Rejnoldsa koji je njihov automobil nazvao „pussy wagon“. Ako je za utehu, Rejnoldsa je taj instiktivni bezobrazluk koštao 25.000 dolara, a direktor V8 takmičenja Džejms Vorbarton izjavio je da su pripadnice lepšeg pola u njegovom karavanu više nego dobrodošle.

pussywagon

A onda je početkom novembra meseca jedna mlada dama zapušila usta zlonamernim mačo-kolegama…

Francuskinja Lusil Siprijano je sa samo 18 godina uspela da pobedi svoje muške kolege u Seat Leon Evrokupu. Ona je trijumfovala ispred 28 momaka i četiri devojke na drugoj trci poslednje runde ove serije u Barseloni. Siprijanova u sezoni stigla i do jedne pol pozicije, a na kraju je osvojila Trofej za dame, za koji su se borile još četiri njene koleginice: Andrina Guger (došla na Katalunju, ali nije startovala), Edina Buš,Amalija Vinjes i Mari Bo-Kopens. Nijednoj od njih nikada nije pošlo za rukom da trijumfuje u bilo kom takmičenju na četiri točka.

Bus-Gugger-Vinyes-Cypriano-BausCoppens-4

Na poslednjoj rundi Evrokupa u Španiji na startu se pojavila i Laja Sanc, petostruka učesnica Dakar relija i jedina dama koja je svih pet puta prošla kroz cilj, vozeći motocikl. Posle četvorotočkaške avanture, Laja je izjavila da joj je bilo zabavno i da može sebe da vidi u trkačkom automobilu.

Sa druge strane, jedna dama rešila je da se povuče iz borbe za priznanje žena u auto-sportu. Suzi Volf je posle četiri godine rada sa Vilijamsovom ekipom u Formuli 1 objavila da će se penzionisati. Otkako je 2012. angažovana kao razvojni vozač, najdalji domet bio joj je da izveze po po dva treninga prošle i ove godine (Velika Britanija i Nemačka 2014, Španija i V. Britanija 2015).

W2Q5416

Zli jezici tvrde da je Volfova – devojačko Stodard – to mesto dobila zahvaljući svome mužu Totu Volfu, koji je diretor Mercedes motorsporta, ali je činjenica da Suzi nikada nije dobila pravu šansu da pokaže šta ume u F1 trkama. Ipak, Berni Eklston je upravo nju početkom prošle godine označio kao „ženu najbližu sedištu u F1″, a govorkalo se da bi odlazak Valterija Botasa iz Vilijamsa ta vrata za nju i otvorio. Da li se Suzi, koja je svojevremeno provela šest sezona vozeći DTM, smučilo čekanje ili je odluku poguralo produženje ugovora sa Botasom, pokazaće vreme.

IMG_3820

Marija de Viljota je dala svoj doprinos bici za ravnopravnost polova u auto-sportu, ali ju je platila navišom mogućom cenom. Ona je 2012. godine, u udesu na nezvaničnom testu F1 tima Marusja, gde je bila treći vozač, zadobila teške povrede glave i ostala je bez oka. Godinu dana posle toga pronađena je mrtva u hotelu u Sevilji. Zvanična verzija je da je smrt nastupila usled srčanog udara, ali se govorkalo da je izvršila samoubistvo velikom količinom lekova, jer nije mogla da podnese život invalida. De Viljota je u karijeri, između ostalog, postala prva žena koja je vozila WTCC 2006. godine, a bila je i jedan od prvih ambasadorki FIA kampanje „Žene u auto-sportu“.

shvedjanke

Najdalje u zamisli rodne ravnopravnosti u auto-sportu otišla je Švedska, koja je nedavno odabrala sedam talentovanih devojaka koje će u svet relija uvesti bivši trkač Ramon Karlson. On je prihvatio projekat Ministarstva sporta iz jednog razloga – od svoje 12. godine se nikada nije takmičio ni sa jednom ženom i želi da tu nepravdu ispravi.

Ljubiteljima turinga svakako je poznato ime Ulrike Kraft koja se niz godina takmiči u ETC kupu, a do prošle sezone su joj društvo pravile Andrina Guger i Ksenija Niks. Kako je Nemica na tom terenu ostala sama, ona više nema sa kim da se bori za Trofej za dame ni u Kupu, niti u klasi S1600.

16120688684_6451030d31_o

Holanđanka Bajcke Viser je u jednom trenutku imala je dobru zaleđinu, a zatim ostala bez nje. Ona se već dve sezone takmiči u Formuli Reno 3.5, uz povremene izlete u GP3 seriju. U rodnoj zemlji, poznatoj po uspešnim trkačima, označena je kao izuzetno talentovana. Ona je 2013. godine uspela da uđe u Red bulov program mladih vozača kao takmičar ADAC Formule masters. Kako nije uspela da postigne rezultat koji je dr Helmut Marko od nje očekivao, austrijski gigant je odustao od dalje podrške. Sudeći prema viđenom, Red bul već ima problem gde da smesti sve svoje talente, pa bi se i Viserova, da se dokazala i ostala, verovatno načekala da dobije svoju pravu šansu.

Ovo su samo neke od devojaka koje su se jednom zaljubile u auto-sport, došle do kokpita u odabranim disciplinama, a onda su svoju ljubav pretvarale u rezultate, ili – češće – propuštale da to učine.

07ef9c614bf36b7a6063b311fff3b7d2

Bilo kako bilo, Lusil Siprijano je napravila rezultat karijere, a svojom pobedom je na najbolji mogući način privukla pažnju javnosti na polnu neravnopravnost u jednom od najgledanijih sportova današnjice.

Serbiaring

Serbiaring je internet portal koji se bavi auto-trkama na kružnim stazama, sa posebnim akcentom na domaće trkače na internacionalnoj sceni i detaljnim pregledom WTCC i ETCC trka kroz izveštaje, intervjue i autorske tekstove.

Video