Da li bi F1 kupole mogle da rade?

Zatvoreni bolidi su se vratili na dnevni red u Formuli 1 nakon udesa Julesa Bianchi-a, ali šefovi kažu da je put praćen velikim poteškoćama. Bianchi je i dalje u kritičnom stanju i nalazi se u bolnici nakon udesa u Japanu.

Zbog stepena oštećenja vozila i povreda glave kod Bianchi-a, od F1 se očekuje da ozbiljno razmotre zatvorene kokpite radi bolje bezbednosti vozača.

Tehnički saradnik AUTOSPORT-a, Craig Scarborough, prikazao je kako bi zatvoren kokpit izgledao na postojećem bolidu, ali da je tako rešenje realno i kako može garantovati veću sigurnost vozača?

Najnovija istraživanja na polju poboljšanja kokpita F1 bolida, započeta su kada je Felipe Massa imao nesreću sa oprugom koja je spala sa bolida Rubensa Barrichello-a na kvalifikacijama za Veliku Nagradu Madjarske 2009. godine.

Massa-in incedent se odigrao samo nedelju dana nakon što je Henry Surtees poginuo u Formula 2 šampionatu kada se točak otkačio tokom trke na stazi Brands Hatch.

Uprkos tome što FIA dobro napreduje na polju razvitka koncepta koji će da radi, prošle zima je naišla na negodovanje od strane timova zbog strahovanja da će takve promene učiniti bolid previše ružnim.

Uprkos tome, FIA je nastavila da iza zastora radi na poboljšanju zaštite glave vozača.

Inicijalni testovi, gde su kupole bile u obliku onih sa borbenih aviona i od polikarbonata, nisu prošli ohrabrujuće, kabine su pucale na testovima i dolazilo je do prevelikog savijanja.

Iz tog razloga je najnoviji fokus bio na čvrstoj strkuturi prstena koji bi odbija krhotine od glave vozača.

„Jako je teško naći nešto što je dovoljno jako da zaustavi točak, a da pri tom ta struktura ne ometa vozača dok vozi trku,“ objasnio je Whiting.

„Jedna od stvari koja nas je začudila tokom testiranja je da smo mislila da će se točak odmah odbiti od kupole. Ali se to nažalost ne događa ugiba guma. Potrebno je dosta da dobije uzlazni pokret i odbije se od cele strukture. Zato cela konstrukcija mora da bude visoka, sračunali smo da treba da bude oko 20cm viša od glave vozača, što je samim tim čini i velikom. Nije jednostavno, ali istrživanja se nastavljaju i trajaće sve dok ne pronađemo rešenje,“ zaključio je.

SLUČAJ BIANCHI JE SPECIFIČAN

Iako je zbog prirode Bianchi-eve nesreće, posebna pažnja posvećena na boljoj zaštiti glave, Whiting je dodao da nijedan „kavez“ oko kokpita ne može da bude dovoljno jak da izdrži onakav udarac.

„Kada bi testirali bolide u uslovima u kojima je Jules doživeo nesreću, i ako uzmemo u obzir da nam je sada teško da zaustavimo točak, mislim da bi bilo jako teško da pronađemo rešenje. Istorija je pokazala da se uvek trudimo da popravimo stvari. Dogodilo se dosta nesreća, ne tako ozbiljnih kao Jules-ova, ali mi se trudimo da iz svake izvučemo neku pouku, ako je to moguće.“

Lazar Stanić

Lazar je jedan od osnivača sajta. Uživa u auto trkama i ne propušta ni jednu trku Formule 1. Uglavnom piše o WRC-u i WTCC-u. Osim što piše, zadužen je za fotografisanje auto-moto trka. Ukoliko se sastajete sa nekim iz redakcije, postoji velika šansa da će to biti baš on.

Video