BMW 2002 ALPINA

BMW – Bayerische Motoren Werke AG – osnovao je  1913. Karl Friedrich Rapp kao Bayerische Flugzeuge Werke – proizvodjača avionskih motora – u blizini Minhena u pokrajini Bavarska.

Plavo beli okrugli logo predstavljao je boje  Bavarske. Tumačenje da je belo propeler i plavo nebo došlo je kasnije.

1916. kompaniji je zbog posla sa V12 motorima trebala  finansijska potpora, te je uz finansijsku pomoc Camillo Castiglionia i Max Fritza kompanija rekonstruisana u Bayerische Motoren Werke GmbH.
Ekspanzija proizvodnje dovela je do kompikovanih zadataka te je Rapp napustio kompaniju1917., koju preuzima Austrijanac Franz Josef Popp, a on je 1918. preimenuje u Bayerische Motoren Werke AG.

Posle I Svetskog  rata zabranjena im je proizvodnja avionskih motora te počinju sa proizvoidnjom zeleznickih kocnica.

1919.BMW konstruiše prvi motor za motocikle, a 1924. BMW R32 prvi motocik sa bokser motorom.
1927. počinje proizvodnja licencnog automobila  Austin Sevan Dixi, a zatim se pojavljuje BMW 3/15 njihov prvi sopstveni automobil. Obnovljena je i proizvodnja avionskih motora.

Nakon II Svetskog rata BMW-u je dve godine zabranjena proizvodnja.

1948.proizveden je prvi posleratni motocikl, a 1952. prvi posleratni auto 507 i 503.

50’ počinje proizvodnja čuvenog modela BMW Isetta.
1959. lansiran je BMW 700 sa vazdušno hladđenim  2 cilindričnim bokser motorom sa motocikla. Za izgled je bio zadužen Giovanni Michelotti, poznati dizajner, koji je kolima dao sportski izgled.

1961. na Frankfurtskom salonu BMW lansira model 1500, New class model, snazni komaktni sedan sa prednjim disk kocnicama i nezavisnim vesanjem na sva cetiri tocka, zahvaljujući kome BMW obnavlja reputaciju sportskih automobila. Kasnije on prerasta u 1600 i 1800. Dodavanjem duplih Solex karburatora lansiraju i model 1800 ti.
1966 BMW prizvodi i model 2000. Sledi 2000 ti sa , takođe, duplim Solex karburatorima.
BMW 2000 tii postaje prvi BMW sa direktnim ubrizgavanjem.

Sportska verzija sa dvoje vrata bio je BMW 2000 CS.

Da bi sto više naglasio sportski karakter BMW 1966. lansira BMW 1600 sa dvoje vrata. novu seriju 02, osnovu za kasniju seriju 3.

U osnovi bio je to skraceni New Class model sa kojim je delio veliki broj komponenti.

1967., po starom receptu, dodaju dva dupla karburatora i lansiraju i BMW 1600 ti sa 105 ks.
1968. odlučuju da u karoseriju BMW 1600 ubace 2,0 litarski 4-ro cilindarski motor od 100 ks, sa određenim pojačanjima, i tako je rođen BMW 2002.

BMW 2002
BMW 2002
BMW 2002
BMW 2002

 

Iste godine lansiran je i BMW 2002 ti sa 120 ks, a kasnije i BMW 2002 tii sa direktnim ubrizgavanjem i 130 ks.

Kasnije dolazi i BMW 2002 turbo. Proizvodio se do 1976., sa blagim izmenama 1971, model 71 i 1973.,  model 73. Zbog izrazito sportskih karakteristika, odličnog motora, izvanrednog ležanja na putu nazvan je ”Vuk u jagnjećoj koži”.
1968. pojavio se New Six sedan  sa 6-to cilindarskim motorima, BMW 2500 i BMW 2800, kao i nihove kupe varijante BMW 2.5 CS i BMW 2800 CS(1969).
BMW je 1965. sa BMW 1800 tisa i 1966. sa BMW 2000 ti bio Šampin Evrope za turističke automobile.

BMW 2002 je započeo svoju trkačku karijeru, u fabričkom timu BMW-a , u Šampionatu Evrope za turističke automobile, tada u Grupi 5.
1968. fabrički vozači su bili Dieter Quester i Hubert Hahne. Dieter Quester je postao Šampion Evrope, BMW pobednik klase preko 1600 ccm i Šampion Evrope, a Hubert Hahne je bio drugi. Te godine Dieter Quester bio je i pobednik Velike Nagrade Beograda. Imao sam priliku da gledam tu odličnu vožnju Šampiona Evrope.

Dieter Quester je vozio BMW2002 tik, automobil sa Kugelfischer turbo punjačem. Prošetao se Šampionatom Evrope za turističke automobile. Drugi vozač Hubert Hahne vozio je običan BMW2002 ti.

Na Velikoj Nagradi Beograda 1969. redosled na cilju je bio:

Dieter Quester (Austrija) BMW 2002 tik
Hubert Hahne (Nemačka) BMW 2002 ti
Jorge De Bagration (Španija) BMW 2002 ti
I ovu trku sam gledao. Dieter Quester i njegov BMW 2002 tik su bili neuhvatljivi, ali, naravno, to je bio i najjači auto na stazi.

Dieter Quester
Dieter Quester

1970. je umesto dotadašnje Grupe 5 uvedena je Grupa 2 sa restriktivnijim pravilima za prepravku vozila za takmičenja. Zabranjena je upotreba turbo punjača, osim ako nije deo serijske opreme, što je eliminisalo BMW 2002 tik, a pojavila se i nova Alfa Romeo GTAm i Toine Hezemans. Boje BMW-a u novo formiranoj klasi od 1300 – 2000 ccm u Šampinatu Evrope za turističke automobile branila je samo BMW 2002 Alpina.

1971. pojavio se novi takmac u klasi Ford Escort RS koji je sa 16-to ventilskom glavom bio ubedljivo jači od 8-mo ventilskog motora BMW 2002 Alpina.
Tek za 1973 BMW. je homologirao 16-to ventilsku glavu te je te i sledeće godine

BMW 2002 u režiji GS tuning-a bio konkurentan Ford Escort-u RS. Ovaj motor predstavljao je osnovu za izuzetno uspešan BMW-ov motor za formulu 2, koji je bio Šampion Evrope u sezonama 73/74/75/78/79/82.

Od vozača iz bivše Jugoslavije u Šamiponatu Evrope za turističke automobile sa solidnim rezultatima vozeći BMW 2002 Alpina učestvovao je Goran Štrok.
1969. vozio je u Beogradu, Brnu, Zandvortu i Jarami, a 1970. na prvoj trci Šampionata, na čuvenoj trci 4 časa Monce, sa Marsilio Pasotti-em PAM, u iznajmljenoj Alpini bio je 4-ti u klasi i 5-ti u generalnom plasmanu. Dugo posle toga pričalo se da je ostao dužan Alpini za troškove iznajmljivanja.

U Šampionatu Jugoslavije na kružnim stazama 1969. za prvu trku šampionata i prvu trku Letnje lige automobilosta prijavljeni su bili u klasi preko 1200 ccm Sead Alihodžić BMW 2002  (Akademski Sarajevo) i  Goran Štrok BMW 2002 Alpina (AMTK Beograd).

AMT 089
Letnja liga 1969 – Startna lista

Kasnije je formirana klasa preko 1600 ccm i šampion je postao Goran Štrok.

00540014
Letnja liga 1969 – Goran Strok

1970. u klasi preko 1600 ccm vozili su žuto narandžaste BMW 2002 Alpina Goran Štrok (AMTK Beograd) i  Sead Alihodžić BMW 2002 (AMK Sarajevo).

00780022
Letnja liga 1970 – Goran Štrok

 

 

Sead Alihođžić Letnja liga 1970
Sead Alihođžić Letnja liga 1970

 

Društvo u klasi su im pravili poznati Milorad Jakšić Fanjdo BMW 2002 ti (AAMK Beograd), Robert Schurenberg BMW 2002 ti (AAMK Beograd), Dusan Todorović BMW 2002 Albert (AMTK Beograd), Vladimir Dacević BMW 2002 ti (AMTK Beograd), Ante Matijević BMW 2002 ti (J. Vitanovic Split), Mihajlo Tatalović Fiat 125 (AAMK Beograd) i Branimir Peric Mazda R 100 (AAMK Beograd).

Šampion je postao Goran Štrok zahvaljujući dobrim vožnjama i odlično pripremljenom automobilu.
1971. Goran Štrok je vozio staru BMW 2002 Alpina (Dinamo Zagreb) u plavim bojama kluba. Sead Alihodžić Alfa Romeo GTAm (AR Sarajevo) i Drago Regvart Alfa Romeo GTAm ((Remetinec Zagreb) sa novim automobilima na papiru su bili ozbiljni takmaci.

Letnja liga 1971 – izlazak iz boksa
Letnja liga 1971 – izlazak iz boksa

Letnja liga 1971 – izlazak iz boksa:  Goran Štrok (BMW 2002 Alpina), Sead Alihodžić (Alfa Romeo GTAm), Drago Regvart (Alfa Romeo GTAm)

 

 

Od ostalih tu su bili Miroslav Nosse BMW 2002 Alpina (AR Sarajevo), Branimir Perić Mazda R 100 (Akademski Beograd), Dusan Todorović BMW 2002 Albert (AMTK Beograd), Gluhak Mladen BMW 2002 (Dinamo Zagreb), Robert Schurenberg BMW 2002 ti (AAMK Beograd), Mihajlo Tatalović BMW 2002 (AAMK Beograd) i Vladimir Dacević BMW 2002 ti Alpina(AMTK Beograd).

Samo u početnim fazama trka Sead Alihodžić je bio kakva takva konkurencija Goranu Štroku.

Na IV trci Letnje lige Goran Štrok se pojavio sa vozilom Ford Escort RS 1600 pozajmljenim od Broadspeed-a.

Zlatno doba za BMW 2002 Alpina u Šampionatu Jugoslavije je završeno.

Na trkama na kraju te sezone, Trka za Kup Petroluniona Goran Štrok je bio prijavljen sa Ford Escort 1800 BDA (Dinamo Zagreb), a na Trci Aranđelovac 1971. sa Ford Escort RS 1600 (AMK Dinamo Zagreb). Naravno, radilo se o istom vozilu.

Goran Štrok je bio Šampion.

Goran Štrok BMW 2002 Alpina (AMK Dinamo Zagreb) je bio Šampion Jugoslavije na brdskim trkama.
1972. Miroslav Nosse BMW 2002 Alpina (AMK Željezničar Sarajevo) vozio je protiv Gorana Štroka Ford Escort RS 1600 (AMK Dinamo ZagreB) i Drage Regvarta Alfa Romeo GTAm (AMD Remetinec Zagreb).

1973. Miroslav Nosse BMW 2002 Schnitzer i Alfa Romeo GTAm (AMK Zeljeznicar)  vozio je protiv Drago Horavata BMW 2002 Alpina (Skofja Loka)  i Vladana Vesića (ASK Crvena Zvezda Beograd)

1974. vožena je Klasa preko 1300 ccm. Miroslav Nosse BMW 2002 ( Zeljezničar Sarajevo) postao je prvak.

Goran Štrok BMW 2002 ti  (Dinamo Zagreb) i Nikola Rudelić BMW Alpina 2002 ti (Sveuciliste Zagreb) pravili su mu društvo na nekim trkama.
1975. >ukinuta  je Klasa preko 1300 ccm.

BMW 2002 je bio uspešan i na reli takmičenjima.
1971. je Sobieslav Zasada (Poljska) BMW 2002 ti bio Šampion Evrope u takmičenju vozača.
1972. poznati nemački reli vozač Achim Warmbold i njegov suvozač, Englez, John Davenport na BMW 2002 ti bili su pobednici T.A.P. Portugal Rally koji se vozio za Svetski Šampionat.

1973. BMW je homologirao 16-to ventilsku glavu motora i BMW 2002 je bio izuzetno konkurentan. Za fabričku ekipu u Svetskom reli Sampionatu (sada WRC) vozili su tada najbolji reli vozač sveta Šveđanin Bjorn Waaldegard i Nemac Achim Warmbold. Te godine Achim Warmbold i njegov suvozač, bivsi glavni čovek Ferrari f1 tima, a sada predsednik FIA, Jean Todt pobedili su na Osterreichishe Alpen fahrt, ali tek posle prigovora koji je usvojen sledeće godine.

Na reli takmičenjima u Jugoslaviji najuspešniji vozači BMW-a 2002 bili su Mladen Gluhak i Petar Kolić.Vozili su i po neku trku, ali njihovi automobili su bili prvenstveno pripremljeni za reli takmičenja.
1969. i Goran Štrok je na reli takmičenjima vozio BMW 2002 Alpina uz pratnju nekoliko BMW 2002 sa vozačima Viktor Vrhovec, Milovan Ugrinovic i Robert Schurenberg. Na relijima Mladen Gluhak je bio uspešniji od Gorana Štroka sa kolima BMW 2002.

1970. posada Goran Štrok/Branislav Bole Bošković BMW 2002 ti bila je druga, a posada Mladen Gluhak/Borivoj Kresnik BMW 2002 Alpina treća u generalnom plasmanu YU Rally-a. Pobednik je bio Jovica Paliković na Renault 8 Gordini-ju.

1971. Mladenu Gluhaku (AMK Dinamo Zagreb) BMW 2002 Alpina konkurenti su bili Robert Schurenberg/Petrovic Pera (Akademski Beograd) BMW 2002 i Branimir Perić/Ljubomir Spasovski ( Akademski Beograd) Mazda R 100.

1972. od Jugoslovena na Rally Monte Carlo vozio je Drago Horvat / Andrej Vidic BMW 2002 ti.

Na YU Rally-u Mladen Gluhak/Miljenko Carevic BMW 2002 ti (Sveučilište Zagreb) bili su 2 u generalnom plasmanu i 1 u klasi  preko 1600 ccm. Pratili su ih Milorad Jakšić/Jovan Jakić BMW 2002 ti (Akademav Beograd) i Robert Schurenberg/Dragan Smiljanic BMW 2002 ti Alpina (Akademac Beograd).

Pobednik YU Rally-a bio je Jovica Paliković/ Saša Švarcer (Sveučilište Zagreb) Renault 12 Gordini, svi u Jugoslovenskom delu YU Rally-a. Pobednik YU Rally-a za prvenstvo Evrope bio je Rafaele Pinto na Fiat-u 124 SS.

I 1973. godina protekla je u dominaciji Jovice Palikovića/ Saše Švarcera (Sveučilište Zagreb) Renault 12 Gordini. Konkurenti su mu bili Petar Kolić/ Milivoje Nektarijević BMW 2002 (ASK Crvena Zvezda Beograd).

Rally Bratstvo i jedinstvo 1973 – BMW 2002 Alpina

Rally Bratstvo i jedinstvo 1973
Rally Bratstvo i jedinstvo 1973

1974. na YU Rally-u bilo je više vozača sa BMW 2002. Između ostalih bili su

Heinz Einberger /Gunter Bohs BMW 2002 ti (Austrija), Walter Zockl/Johann Siebert (Ausrtija) koji su vozili ex-fabrički reli automobil, jedan od najboljih reli automobila koji su se ikada pojavili na relijima u bivsoj Jugoslaviji, i  Petar Kolic/Miroljub Kujbus BMW 2002 (ASK Crvena Zvezda Beograd). Konkurenti su im bili Aleš Pušnik/Rok Freyer (AMD Skofja Loka) Renault 12 Gordini.

Pobedila je posada Klaus Russling/Wolfgang Veiss na Porsche Carera RS, a drugi u generalnom i prvi u klasi bili su Walter Zockl/Johann Siebert.

BMW 2002

YU Rally 1974 - Walter Zockl/Johann Siebert (BMW 2002 ex fabrički)
YU Rally 1974 – Walter Zockl/Johann Siebert (BMW 2002 ex fabrički)

1975. je počela sa izvanrednim nastupom posade Petar Kolića/Savić BMW 2002 ti na Monte Carlo Rally-u.

Na YU Rally-u izmedju ostalih vozili su i čuveni Franz Vittmann / Ossi Scurek BMW 2002 (Austrija),  Heinz Einberger/Gunter Bohs BMW 2002 ti (Austrija) i Petar Kolića/Savić BMW 2002 ti.

Ubedljivo su pobedili Maurizio Verini/Francesko Rossetti i Markku Alen/Ilkka Kivimaki sa fabričkim Fiat Abarth-ima 124 S. Veriniju je bila potrebna pobeda na YU Rally-u da bi osvojio titulu u Evropi,  pa je na zadnjem brzinskom ispitu ubedljivo vodeci Alen stao i propustio Verinija. Franz Vittmann je zauzeo četvrto mesto u generalnom plasmanu i prvo u klasi.
1976. na YU Rally-u ponovo su bili Franz Wittmann /Traude Schatzl BMW 2002 (Austrija) i Petar Kolić BMW 2002.

1977. posada Branislav Kizmič/Albert Černigoj BMW 2002 zauzela je četvrto mesto u generalnom plasmanu.

Kasnije 1980. na YU Rally-u vozio je Branislav Kuzmič/Jan Roman BMW 2002 ti (Slovenija Auto  Ljubljnana).

BMW 2002 se na trkama i relijima u Jugoslaviji pokazao kao solidno i kvalitetno vozilo.

Za nas pojam tjunera BMW automobila bila je firma Alpina, iako je bilo i automobila urađenih kod Schnitzera i Alberta. Čak je i Flojd, junak filma Gorana Markovića NACIONALNA KLASA, poželeo da se nađe za volanom jedne Alpine. Vrhunski sređen BMW 2002 Alpina za trke, što je i bila specijalnost firme Alpina, vozili su kod nas samo Sead Alihodžić i Goran Štrok. Ostali su imali automobile koji su pretrpeli manji stepen doterivanja, što je prvenstveno bilo pitanje finansijskih sredsava. Za relije ovaj stepen doterivanja je bio dovoljan za postizanje vrhunskih rezultata.

Najpoznatiju tjuneri BMW vozila su bili Alpina, Schnitzer i GS tuning, s tim da Alpina i dalje prerađuje BMW vozila, slično kao AMG Mercedesova, i za njih važi BMW garancija.

BMW 2002 (1968.)
BMW 2002 (1968.)

4 cilindra  4 takt  89×80 mm zapremina:1990 ccm kompresija: 8,5:1

1 bregasta osovina u glavi 2 ventila po cilindru karburator: jedan dvostruki solex 40 PDSI

snaga: 100 ks/5000 obrtaja u minuti

menjač: 4 stepena prenosa kočnice: disk/dobos servo težina: 940 kg

nezvisno vesanje na sva cetiri točka, poprečni stabilizatori

 

BMW 2002 ti (1968)

 

kao BMW 2002, osim:

kompresija: 9,3:1 karburator: dva dvostruka horizontalna Solex 40 PHH

snaga: 120 ks/5500 obrtaja u minuti

 

BMW 2002 ti trkački fabrički (1968) – Grupa 5

 

4 cilindra 4 takta 89×80 mm zapremina: 1990 ccm

1 bregasta osovina u glavi motora 2 ventila po cilindru Kugelfischer direktno ubrizgavanje

snaga: 210 ks

menjač: 5 stepeni prenosa kočnice: disk/disk

felne: 8×13/8×13

 

BMW 2002 tik trkački fabrički (1969) – Grupa 5

 

kao BMW 2002 ti trkački fabrički, osim:

Turbo kompresor Kugelfischer

snaga: 290 ks

težina: 830 kg

felne: 8×13/10×13

 

BMW 2002 Alpina (1970) – Grupa 2

 

kao BMW ti trkački fabrički, osim:

karburator: dva dvostruka Weber

snaga: 215 ks

felne:8×13/10×13

 

BMW 2002 Alpina (1971) – Grupa 2

 

kao BMW Alpina (1970), osim

Kugelfischer direktno ubrizgavanje

snaga: 225 ks/7800 obrtaja u minuti

menjač: 5 stepeni ZF težina: 890 kg

gume: Dunlop

 

BMW 2002 GS tuning  (1973) – Grupa 2

 

4 cilindra 4 takta 89×80 mm zapremina: 1990 ccm

2 bregaste osovine u glavi motora 4 ventila po cilindru Kugelfischer direktno ubrizgavanje

snaga: 270 ks/8700 obrtaja u minuti

menjač: 5 stepeni Getrag

težina: 914 kg felne: 9×14/11×14

 

Autor: Ljubomir Ivanović