12. Beogradski reli terenskih vozila 2016

Mesto okupljanja ušesnika  12. Beogradskog relija terenskih vozila 2016 bila je, tradicionalno,  Avala i palninarski dom „Čarapićev brest“.

Na parkingu ispred „Čarapićevog bresta“ okupilo se oko četrdesetak terenskih vozilata, džipova, od kojih je veći broj dovezen na prikolicama.

Takmičenje je organizovano u tri klase: HARD, SOFT i TURIST(hoby).  Klase su, kao što i ime govori, podeljene prema stepenu poboljšanja na vozilima.

img_5551

A terenska vozila, posebno u klasi HARD, su potpuno prepravljena i prilagođena za savladavanje najtežih prepreka na teško prohodnim terenima,  neke je teško i razlikovati od čega su potekla, tako da nisu baš najpogodna za redovan saobraćaj i neka nisu ni registrovana. Da bi se došlo do vozila pogodnog za savladavanje najtežih prepreka, običnom gledaocu se čini nesavladivih, potrebno  je uloženo puno ljubavi, pre svega, ali i vremena, znanja i priličnih finansijskih sredstava. A njihov izgled kao razultat tog rada je fantastičan, orgomnem gume sa kramponima,  koja prva padaju u oči posmatrača, čekrci sa čeličnim sajlama napred, kod nekih  i pozadi, ogromi auspusi iz kojih kulja crni dim.

Takmičenje je počelo u subotu. Kolona terenskih vozila je nakom stotinak metara od „Čarapićevog bresta“ jednostavni skrenula u šumu, pa niz planinu pravac Bubanj potok. Postali su nevidljivi, a za njima se čulo samo brundanje motora. Na velikom prostor iza auto pijace na Bubanj potoku iz daljine začula se buka motora i oni su bili tu.  Po šljunkovitom i blatnjavom, ali relativno ravnom  terenu vožen je brzinski ispit. Ulazak u krivinu nije baš najlakši za ova visoka vozila i oni se prilično naginju. Nakon njega kolona se po bespuću uputila ka Vrčinu i dalje. Za eventualno praćenje njihove kolone potrebno bi bilo, naravno, imati slično vozilo.Popodno je bio cilj prvog dela takmičenja.

img_5429

Drugi deo takmičenja u nedelju održao se ispod „Čarapićevog bresta. Prvo su se takmičila terenska vozila u klasi HARD. Zadatak je bio ući u potok, pun kamenja i većih stena, zatim se popeti uz skoro vertikalnu stranu, a zatim se ponovo niz tu stranu vratiti u potok, pa nazad iz potoka. Za neupućene popeti se uz skoro vertikalnu stranu potoka izgleda kao nemogući zadatak. Ali uz pomoć suvozača, čelične sajle, čekrka, snažnih motora, pogona na svim točkovima i glasnih saveta posmatrača, često međusobno suprotnih, uz lomljavu po nekog drvata, sve je to uspešno savladano. Naravno, uz ogromnu buku motora, crn dim iz auspuha i čudnih zvukova iz menjača i diferencijala. I uz blato koje leti na sve strane. Čak i prolazak uz i niz potoka, koji izgleda kao najlakši deo zadatka, nije baš jednostavan. Ogromno kamenje predstavlja težak problem. Za njegovo uklanjanje svi pritiču u pomoć. Pri ovome za gledaoce najveću opasnost predstavlja eventualo pucanje sajle.

img_5605

Nakon ovoga sve posade su imale zadatak da prođu relativno lakšu stazu kroz šumu uz manje i veće uspone i, uglavnom, po dubokom blatu, posledica skorašnjih kiša, brzinski ispit. Izuzetno atraktivan deo takmičenja. Ogromna vozila, ogromni točkobvi, velika buka snažnih motora, skokovi vozila sa svim točkovima u vazduhu, voda i blato leti na sve strane. U svakom slučaju, gledaoci moraju da budu jako oprezni.

Nakon takmičenja na svakom vozilu nalaze se naslage blata, oštećenja na karoseriji, polomljeni farovi, kvarovi na motoru i prenosu, oštećene i probušene gume.

I na kraju, ili početku, veliko drugarstvo svih učesnika ovo izuzetnog događaja, dogažaja  koji je pomalo sakriven od javnosti. A sigurno zaslušuje njenu veću pažnju.

foto i tekst: Ljubomir Ivanović